Svar: Urolig nattesøvn - 3 mdr.
12. november 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Dorthe
Det er helt naturligt at din søn i en alder af 3 måneder, viser stort behov for tryghed og sover bedre i dine arme, end han gør, når han sover for sig selv. Det ændrer sig stille og roligt i takt med at han bliver ældre.
Det er dog en ganske udmærket idé at lære din dreng at sove uden at være i favn, for det er faktisk der problemet er hos jer. Din dreng falder i søvn i dine arme, puttes og når han så vågner og opdager at han ligger et andet sted end han faldt i søvn, så bliver han ked af det og føler sig utryg. Ligeså snart du tager ham op og holder om ham, så falder han til ro, sover fint igen, du lægger ham fra det og det gentager sig så igen og igen.
Det er rigtig fint at han får mælk inden han skal sove og det er super at du ammer. Det vil sandsynligvis ikke ændre noget at gå over til flaske - den største forskel her er, at flaske kan du give i sengen, så han ikke oplever at blive flyttet. Men amningen må som sagt gerne indgå som en del af putteritualet, det er dejligt at blive fyldt op med mælk og få den nærhed inden søvn, men det er samtidig vigtigt at han lige når at følge med i hvor han lægges til at sove.
Det er derfor en god idé at du ammer ham, sørger for at holde ham igang ved brystet, så han spiser godt og effektivt. Evt. skifter ham, svøber ham og ammer ham igen og så skal ham puttes. Du skal lægge ham fra dig lige der, hvor han ruller med øjnene og tydeligt er lige ved at falde i søvn men ikke sover helt.
Hvor han normalt holdes i dine arme, vil det være en god idé at du nu svøber ham. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme og samtidig vil skiftet mellem at være i favn og blive lagt ned i sengen ikke virke så stort som det gør nu. Det er naturligt at han protesterer, når han lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Nogle har derfor glæde af at lune sengen lidt ved f.eks. at bruge flonelslagner og så netop ved at bruge et svøb omkring barnet.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv som sagt at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har sin sut, hvis han bruger en sådan. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage. Ligger han i barnevognen, så tril den lidt.
Lad ham sove lidt afsides og ikke hvor der er for meget larm af fjernsyn, radio eller andet. Gerne i et lidt køligt rum - det er især vigtigt når han er svøbt, at I er opmærksomme på at han ikke bliver for varm. Af risikoen for vuggedød, er det derfor meget vigtigt at I løsner på klædet, så han kan komme af med varmen og sørger for at han står køligt, når han sover :o) Han må også gerne sove ude, put ham godt i dynen, stil vognen i haven, tril ham lidt, så han lulles lidt til ro, godt pakket ned i sin dyne.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske