Brev:
Baby kan ikke sove
12. november 2009
Alder:
2 mdr.
Baby kan ikke sove
Hej Helen
Først og fremmest tak for en rigtig brevkasse. Du har nogle rigtig gode svar og redskaber, som mange kan benytte sig af.
Jeg har tidligere skrevet til dig, men forsøger mig nu igen. Synes det hele er kørt i hårdknude herhjemme med baby og familielivet.
Det er jo meningen, at man med en baby på 10 uger skulle være lykkelig og have en dejlig tid. Det er hårdt at måtte indrømme, at det synes jeg ikke det er. Havde sådan glædet mig til at skulle gå hjemme og passe min lille baby, og havde aldrig troet det skulle være sådan. Er selv pædagog til hverdag og arbejder i vuggestue, så troede det var til at overkomme, nu jeg har lidt kendskab til små børn.
Vores søn på 10 uger er en MEGET urolig og hysterisk baby, som er svær at stille tilfreds. Han skriger meget, har et stort temperament og kan aldrig falde i søvn om dagen. Om natten sover han okay - ca 10 timer, afbrudt af 2 gange mad.
Hele min dag går med at stille ham tilfreds og få ham til at sove. Når han er udhvilet og frisk er han den mest glade dreng som pludrer, smiler og følger rigtig meget med. Han er altid meget aktiv, og det er sjældent at han ligger stille og observerer tingene. Han "snakker" altid meget højt og hele hans krop er i bevægelse - basker med arme og ben. Det er selvfølgelig dejligt med en frisk dreng, men man kan aldrig gå fra ham. Hvis jeg bare går over for at tømme opvaskemaskinen skriger han efter mig. Han kan aldrig ligge eller sidde det samme sted mere end 5 min. så skal der ske noget nyt og han skal underholdes. Han kan heller ikke ligge i sin lift selv, men basker med arme og ben og klynker.
Han er som sagt glad, når han er frisk, men efter 1-2 timer bliver han selvfølgelig træt og han bliver puttet. Her bliver han fuldstændig hysterisk og skriger mere og mere. Vi prøver at være stille og rolige og fattede, men han kører bare endnu mere og mere op. Vi er bevidste om hans vågne tilstande, hvor han blot er stille årvågen osv., og prøver at fange ham på det rigtige tidspunkt, hvor han er tilpas træt. Men han vil aldrig overgive sig til søvnen. Det er ligemeget om han sover i vores arme, i liften eller vuggen.
Ofte vågner han efter 5-10 min ved et spjæt, som om han opdager han er faldet i søvn, og så starter skrigeriet forfra og der går timer med at få ham til at sove. Som regl lykkes det mig til sidst ved middagstid at få ham til at sove ude på altanen i hans barnevogn, hvor han sover ca. 3 timer. Men det er efter at jeg har vugget og gået med ham i lang tid. Efter denne lur starter det hele forfra, og han sover stort set ikke før han kommer i seng ved 19.30 tiden. Helt umuligt er det at få ham til at sove indendøre, og det er sjælendt lykkes.
Vi prøver at skærme ham af, så han ikke bliver distraheret af legetøj osv. Ligeledes har vi også svøbt ham i et klæde, men begge dele bliver han bare endnu mere hysterisk og "oppe og køre" af. Han bruger sut, som han er meget glad for, og vi giver han også en nusseklud til at sove med.
Jeg føler mig så magtesløs efterhånden, og det tager sådan på kræfterne at han skriger og er så krævende dagen igennem.
Vi kan bare ikke finde ud af hvad det er vi gør forkert. Hele min dag går med at få ham tilfredsstillet, og jeg når hverken at få vådt eller tørt selv. Tænker ofte hvad jeg gør galt og om det nogensinde får en ende det her? Vil så gerne have en glad og tilfreds dreng. Tanken om at noget skulle være galt med ham strejfer mig af og til?
Bliver han mon ved med at skrige når han er træt? Eller tror du det bliver bedre efter de 3-4 måneder? Ved ikke om det er en form for kolik, ofte varer skrigerierne mellem 3-4 timer dagligt. Men det er jo fordi han er træt han skriger, så derfor frygter vi at det ikke stopper før han er stor, og det virker bare så uoverskueligt. Ofter ringer jeg til min mand, mens han er på arbejde og græder og skælder ham ud, fordi jeg bare sidder alene med det hele og føler mig så magtesløs. Han skal selvfølgelig passe sit job, og han tager også sin tørn når han er hjemme.
Vi har været til både zoneterapi og kranio-sakral med ham - begge dele uden virkning. Han er også en MEGET sulten dreng, som sluger maden meget hurtigt. Men er dog sikker på han får nok efter vi har sat hans mad-dosis op. Han får flaske (ca. 1 liter om dagen). han vejer 5600 gram. Vi holder mange pauser undervejs og han bøvser fint. Han gylper dog en del.
Har sådan brug for at vide, at det hele bliver bedre med tiden og at det kun er en periode. Har du nogle gode råd eller fif til bedre at få ham til at sove?? Synes vi har prøvet alt hvad der står i vores magt, og det er os stort set umuligt at få ham til at sove mere end den 3 timers lur han tager ved middagstid.
Håber sådan at det hele lysner, så vi kan få en hyggelig hverdag samme alle 3.
Med venlig hilsen
Den fortvivlede mor