Svar: Baby kan ikke sove
12. november 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Fortvivlede mor
Den gamle definition på kolik er at barnet græder mere end 3 timer i træk, mere end 3 dage om ugen i mere end 3 uger - hvis jeres lille dreng gør det, ja så kan det godt være kolik at han har og det positive ved dette er at det som regel stopper i 12-16 ugers alderen ...
Det er vigtigt at du prøver at finde en balance imellem at sikre ham de stimuli han har brug for og samtidig sørger for at han ikke stimuleres for meget. Det er rigtig svært. Nogle børn sender meget tydelige signaler og man er ikke i tvivl om at nu har de fået nok, andre børn sender ikke klare signaler og så er det at man let kan komme til at give dem for mange stimuli. Det er derfor rigtig godt at du forsøger - så kan du ikke gøre mere :)
Prøv at introducere lidt faste procedurer, når han skal sove. Du skriver at han protesterer højlydt, når I prøver at svøbe ham, du skriver også at han ofte vågner med et spjæt og så grøder han igen ... Jeg synes han skal svøbes eller puttes i en sovepose - en voksipose, duniduo, slee-bee og hvad de nu ellers hedder. Han skal puttes ned i en pose som omslutter ham og som gør at han ikke kan spjætte og dermed vågne, når han sover.
En sovepose kan bruges både inde og ude og jeg tænker at det vil være guld værd for jer, hvis I kunne lære ham at sove i en sådan, så det er posen mere end stedet, han forbinder med at skulle sove. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed og jo roligere vil han falde i søvn.
Du kan gøre det at du giver ham flaske, og derefter putter ham i posen. Du kan også gøre det, at du putter ham i posen og så giver ham flasken imens han ligger i den, så kan han evt. få flasken imens han ligger i barnevognen og skal ikke flyttes efter han har spist ...
Flasken kan fint erstattes med en sut, hvis han vil have det og put ham også gerne med en sutteklud der skærmer ham lidt for omverdenen.
Prøv evt. at ændre lidt på rutinerne. Hvis han f.eks. bades om aftenen, så prøv at lægge badet ind i dagtimerne, - altså mad, bad, ren ble, tøj, puttes i pose og mad igen og sove, så du får brudt den cirkel, hvor du grædende ringer til far og det hele kører op i en spids. Et bad kan få ham til at slappe af i kroppen og gøre ham træt og når han så oven i købet får en flaske lun mælk, så burde han sove en god lur .... (vi har da lov at håbe)
Tillad også dig selv at gå rundt med ham, brug en bæresele eller en slynge og lad ham være i den. Han har brug for din nærhed og din kontakt, du har brug for at kunne gøre praktiske ting i hverdagen så prøv at finde en løsning, hvor du kan kombinere disse ting :)
Det lyder som om at han får mælk nok og der ikke er grund til bekymring der - måske får han nogle gange næsten for meget mælk og for uro i maven på grund af det ... Prøv med en sut efter en flaske, fordi sutten hjælper maden igennem systemet. Prøv også når han bare græder og græder at give ham lidt kogt vand med sukker. Ikke store mængder, men lidt er okay, for at se om det kan give ro i maven.
Måske har han ondt i maven og derfor behov for mavemassage, et lunt omslag på maven (pas på overophedning), behov for at ligge på maven - blive båret med maven på din underarm eller ligge på maven på fars brystkasse, på ammepuden eller...
Måske hjælper det at spille lidt stille musik og måske danse stille rundt med ham i stuens dæmpede belysning.
Måske hjælper det at lægge ham på puslebordet og blæse med en føntørrer på hans numse (igen pas på varmen, han må ikke brænde sig)
.. og måske har han ondt. Måske er han skæv i sine nakkehvirvler, har brækket en skulder under fødslen - sådanne ting sker. Det vil din læge kunne se og det er ganske udmærket at tale med lægen om, hvordan du oplever det hele og ser din dreng, du er nødt til at dele din bekymring med en der kan stå med din dreng i armene og undersøge ham og fortælle dig om han har brug for en eller anden form for behandling eller om det er tiden der skal arbejde for jer ... :)
Til sidst vil jeg lige sige, at det naturligvis også spiller ind hvordan du selv har det. Hvis du går rundt og er ked af det, føler dig som en dårlig mor, har følelsen af at du ikke er "god nok" og at dit barn ville være bedre stillet uden dig, så påvirker dette naturligvis også din dreng. Det er her også vigtigt at medtænke om du evt. har en efterfødselsreaktion, det er faktisk meget normalt at kvinder får det ...
Hvis du tror det kunne være tilfældet, så er det meget vigtigt at du taler med din læge omkring det, så du kan få den hjælp I alle behøver :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og stort knus herfra :) Pas godt på dig selv.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske