Svar: Vitaminer - ekstra tilskud
12. november 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Rikke
Normalt vil en almindelig børne-multivitamin pille være nok ved siden af den daglige kost. Selvom din datter ikke er den store frugt og grøntsagsspiser, så får hun jo både frugt og grøntsager og også kød og fisk.
Du har dog ret i at D-vitamin er noget af det vi får meget lidt af når det er vinter, mørkt og vi opholder os mere inde end ude. Det er jo især via sollys at vi får d-vitamin. Men også især fisk indeholder meget D-vitamin og derudover også selen og de vigtige omega-3 fedtsyrer. Det kan derfor være en god idé at medtænke især fisk i din datters indtag af mad (og i dit eget indtag for den sags skyld) og meget gerne næste dagligt. Netop også på denne årstid, da f.eks. selen styrker kroppens immunforsvar.
Det kan være til frokost, hvor hun f.eks. kan få tun, makrel, torskerogn, sild, sildepostej, rejer, muslinger og lignende. Det er også til aften, hvor I kan lave laks, fiskefilet, rødspætter osv.
Grøntsager kan serveres både rå som råkost og kogte. Mange børn i din datters alder kan bedre lidt råkost end de kan lide kogte grøntsager og du kan lave f.eks. gulerod, blandet med spidskål og lidt æble. Ligesom du kan lave grøntsagsstænger og evt. lidt dressing, som hun kan dyppe stængerne i - det at kunne 'dyppe' kan gøre det mere interessant at spise grøntsagsstængerne :)
Du kan naturligvis også med den alder din datter har vælge at købe et kosttilskud, som f.eks. biostrath, fiskeolie eller lignende. Men, ifølge Sundhedsstyrelsen er kosttilskud normalt unødvendige for mindre børn og da der ikke er kontrol med dem er det svært at vide, hvad de reelt indeholder og hvad effekt de har. Det er ikke tilladt i DK at markedsføre kosttilskud som havende en forebyggende eller helbredende virkning og hvis producenter hævder at produktet styrker kroppen er det således i strid med levnedsmiddellovgivningen.
Der er ingen tvivl om at fiskeolie er super godt, men det er bedst, hvis det kommer til kroppen i form af fisk som en del af maden. Fiskeolie er normalt fuldstændig renset og er således uden selen, jod, d-vitamin osv. som man får når man spiser fisk - det er altså ren omega-3 man får, hvilket også er godt - men 'hele pakken' er bedre, hvis du forstår hvad jeg mener :)
Så mit råd til dig er at du forsøger at få din datter til at spise så varieret som muligt over flere dage, forsøger at få hende til at spise fisk af forskellige slags. Og så må du naturligvis gerne supplere hende med en mulitvitamintablet ved siden af og mener du at hun har brug for yderligere, så må du naturligvis også gerne give hende det ... men måske er det slet ikke nødvendigt :)
Lidt tanker frem og tilbage, håber det hjælper dig lidt på vej. Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske