Svar: Søvnbehov - 19 mdr.
12. november 2009
Alder:
19 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som om at Emil lige nu har så travlt med at opleve verden at han ikke har tid til at sove og det er helt okay. Det skader ham ikke at han i en periode, sover lidt mindre end gennemsnittet, det justerer sig normalt ind igen :)
Han tager ikke skade af kun at sove en lille halv times tid i løbet af dagen, hvis han ialt sover 11 timer på et døgn. De fleste børn på 1½ år sover 13 timer i døgnet, nogen sover mere, andre sover kun 11 og det er okay. Så længe han trives, er glad, vokser og udvikler sig så må du tro på at tingene er som de skal være. Du kan jo ikke tvinge ham til at sove, det bliver kun mere og mere frustrerende for jer alle :)
Du skal naturligvis gøre hvad du kan for at få ham beroliget og ned i gear midt på dagen, så han lige får muligheden for at koble fra og få bearbejdet nogen af alle de ting der sker for ham lige nu. Det er derfor vigtigt at skabe ro og mulighed for en middagslur og det er okay i en periode at "hvile sig", han behøver ikke sove, når han ikke kan. Men at ligge sammen med dig, kigge i en bog, prøve at se om du kan få ham til at lukke øjnene lidt og således falde til ro og forhåbentlig i søvn - det er godt. Det samme må de gøre i vuggestuen.
Du fortæller at han falder fint i søvn om aftenen, ofte går der 15-30 minutter så sover han, han vågner om morgenen og er super frisk og klar til at dagen begynder. Du må gå ud fra at han har en naturlig evne til at regulere sit behov, så han vågner når han er udhvilet og sover når han er træt ...
Jeg ved godt at du er ekstra opmærksom fordi han lige nu følges med højde og vægt, men stadig væk, så er du nødt til at finde roen med det hele og ikke gå i panik. Der er ganske givet tale om en fase, som I skal igennem og måske byder juleferien på lidt nye rutiner :)
Fortsat held og lykke med ham, knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske