Svar: Smadret søvnrytme
12. november 2009
Alder:
3 år
Kære Mor
Dejligt at høre at det går bedre i børnehaven - når børnene virker til at have det godt, så har vi mødre som regel det også meget bedre :)
Mon ikke jeres datter er ved at nå dertil, hvor hun de fleste dage faktisk gerne vil springe middagsluren over. De fleste børn begynder faktisk at kunne undvære middagslur i 3 års alderen, nogen lidt før, andre senere, men det passer faktisk meget godt.
Det er altid svært når børn skrifter søvnrytme - det var svært da hun gik fra 3 til kun 2 lure, det var svært da hun gik fra 2 lure til en lur og nu hvor hun nogle dage springer luren helt over er det også svært - netop fordi hun bliver for træt om eftermiddagen, powernapper efter kl. 16 og således ikke er til at drive i seng om aftenen ;(
I kan prøve om I om morgenen kan få hende til at sove en lille smule længere, ved evt. at lade hende komme op og putte med jer under dynen, så dagen ikke starter alt for tidligt og så hun forhåbentlig kan holde sig vågen hele dagen uden at sove powernap sidst på dagen.
I kan naturligvis også lade hende stå tidlig op, håbe at I nogle dage kan få en middagslur puttet ind og så satse på ordentlig sengetid på den måde ...
Du har naturligvis ret i at hun lige nu sover for lidt, det vil være rigtig godt, hvis hun kunne sove fra kl. 20 til næste morgen kl 7 og så tage en lille lur midt på dagen. Men en ting er hvad vi synes, noget andet er hvad der lykkes og lige nu er det så spændende at være i skovbørnehave at hun ikke har tid til at sove om dagen og samtidig begynder hun jo så rent aldersmæssigt også at kunne undvære middagsluren.
Når man skal se på børns søvnrytme og vurderes deres søvn og hvordan de sover, så er det vigtigt at medtænke at børn ligesom os er forskellige. Hos voksne taler vi om A- og B-mennesker, hos børn kalder vil det for Lærker og Ugler.
Hvis vi nu forestiller os at jeres datter er en lille ugle, det vil sige en pige der har mest energi om aftenen, så vil det være hendes bedste tid på dagen, det er her hun er årvågen, tænker klart, leger godt osv. og så vil hun naturligt ikke i seng om aftenen. Tilgengæld er morgenerne svære, hun vågner ikke af sig selv (før sent), hun er svær at vække og det hele går lidt langsomt, hun pjevser, har brug for hjælp osv. om morgenen, det hele er svært for hende at overskue der.
Når man har et barn med en sen søvnfase og man gerne vil have vendt lidt rundt på det, så barnet sover mere om morgenen og går tidligere i seng, så er det rigtig vigtigt at anerkende at hun om aftenen faktisk er mest frisk og derfor er det enormt frustrerende at skulle ligge i sin seng. Det kender I også fra jer selv, det er super frustrerende, at ligge i sin seng og ikke kunne sove.
Når børn protesterer mod den sædvanlige klokken 20 putning, så er man altså nødt til at se på, hvorvidt det tidspunkt egentligt er passende for barnet eller om noget andet passer bedre. Det er dog også sådan at man ikke bare kan putte barnet senere, man er nødt til at se på hele dagens rytme og således forsøge at skabe en rytme, som fungerer for både barn, forældre og den hverdag vi alle skal have til at fungere.
Der kan ske det at når barnet går sent i seng, så bliver alle dagens tidspunkter rykket. Middagsluren kommer også til at ligge sent og i weekenden lykkes det måske at sove ½ time længere om morgenen ... Hvis man vil ændre på den sene søvncyklus, så er man derfor nødt til at stå op til den tid, man ønsker dagen starter på uanset om det er hverdag eller weekend. Man er nødt til at putte til middagslur den tid det skal være og så må man gøre det at man putter 15 minutter tidligere dag for dag om aftenen. Forsat op til samme tid om morgen, samme rytme dagen igennem, men puttes sent og dog tidligere og tidligere aften efter aften.
Hos jer er I endda måske nødt til at springe middagsluren over nu og det betyder altså at hvis jeres datter først er putteklar kl. 22, så putter I hende først kl. 22. Stadig tidligt op, holdes igang om dagen osv. og næste aften puttes hun så 21.45. Næste aften 21.30, næste aften kl. 21.15 osv.
Det giver naturligvis en periode, med et noget klatøjet barn og det er super vigtigt at I ikke lader hende sove sidst på eftermiddagen, for så indhenter hun jo det forsømte der. Så hvis hun kommer så meget i underskud at hun skal sove om dagen, så skal det være en middagslur mellem 12-13 og kun 1 times varighed. Ellers får I ikke ændret på søvnen og rytmen.
Når man putter barnet sent, så sent at man med sikkerhed ved at hun falder i søvn i løbet af få minutter så har det den fordel at hun lærer at lægge sig til at sove med det samme. Hvis man bliver ved med at putte kl. 20 og hun først sover kl. 21 eller senere, så lærer hun at putteseancen skal vare en time ... Derfor er det en god idé at putte hende senere end hendes behov reelt er, simpelthen for at få vanen ind med at skulle sove og ikke lege og lave sjov, når man ligger i sin seng.
Og når alt dette er sagt, så har jeres datter måske slet ikke en sen søvnrytme, men er så 'stresset' i sin lille krop på grund af alt det nye der sker, at hun naturligt ikke kan finde fysisk ro, lægge sig og slappe af. Måske er det sådan tingene hænger sammen og det tager tid og skal have lov til at blive normaliseret igen. Der sker jo meget, nyt hjem, ny institution osv. og det påvirker hende naturligvis.
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, - ihvert fald en masser tanker herfra :) Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske