Brev:
For tidlig født, dagsrytme og ondt i maven
12. november 2009
Alder:
3 mdr.
For tidlig født, dagsrytme og ondt i maven
Hej Helen,
Tak for en masse gode råd og svar, som jeg har haft glæde af på sidelinien. Nu forsøger jeg med et par om vores lille dreng.
Baggrund
Min dreng er nu 3 måneder gammel, men kun 3 uger korrigeret, det vil sige at han blev født 10 uger for tidligt. Han var lille, men sund alt taget i betragtning.
Ca. 1.700 gr, 40 cm og jeg havde fået lungemodningsmedicin så da han kom ud i en naturlig fødsel var det med et vræl. Vi lå på hospitalet i 5 uger i alt uden seriøse komplikationer og han har ammet fuldt fra han var 34 graviditetsuger, så han er en stærk lille fyr, der dog har haft en lidt (for) dramatisk start på livet.
Mave
Det virker som om han har problemer med sin mave. Han har luft i maven og virker ofte som om han er besværet af den. Han har ca. 12 afføringer om dagen og det er meget ofte meget tyndt og gult. (Han har fået navlebrok, men en rimelig stor en, så lægen mener ikke at der er risiko for at tarmen sidder fast - og at han skal have den opereret når han bliver 3-4 år.) Han spiser ofte og er meget ihærdig for at få mad ved hver ny amning - der går ofte kun 2, max 3 timer fra start til start (både dag og nat).
Jeg lægger ham ofte til samme bryst en 2-3-4 gange imellem bøvser, men giver ham også ofte af begge bryster ved hvert måltid.
Tror du at hans maveproblemer kan have noget med 'overproduktion' at gøre eller har du en idé til om der er noget andet vi kan gøre for at afhjælpe det der tyder på maveproblemer.
Eller er al den afføring og konsistens bare normalt for hans alder og situation?
Rytme
Vi er ikke rigtig kommet ind i nogen god rytme endnu. Vi har lidt svært ved at finde ud af hvordan vi skal opfatte ham. Vi har jo kendt ham i 3 måneder nu, men han er korrigeret jo kun en lille nyfødt baby.
Min egen sundhedsplerjske siger, at det nok er et sted imellem de to 'aldre', en jordemoder jeg har talt med siger at vi skal lægge det antal uger han er født for tidligt oven i hans termin og jeg er meget i tvivl, da jeg synes, at han er god motorisk og kan løfte hoved etc, men han er først lige begyndt at kigge i øjnene i længere tid og være interesseret i ting omkring sig.
Manglen på rytme viser sig ved at han ofte tager sig korte lure, men sjældent lange. Han er rolig og falder gerne i søvn i mine arme, men så snart jeg lægger ham, bliver han urolig og kan ligge i lang tid med uro og gråd - specielt om natten, hvor han hurtigt kan blive så ulykkelig at det virker som om han hyperventilerer.
Vi tager ham op når han græder, men forsøger med en hånd, sang og shhh indtil da. Jeg sidder altid oppe og ammer, da han har behov for at bøvse og det virker som om han hurtigt får mælk i næsen, hvilke han også ofte lyder som om han har når vi lægger ham. Han bliver i det hele taget ofte urolig hvis han ligger alene og har det i det hele taget bedst i vores arme eller på puslepuden.
Vil du mene at vi skal gøre noget for at få en bedre rytme endnu eller skal vi bare blive ved med at give ham al den kontakt og nærhed, som han giver udtryk for at have behov for? Har du nogen gode råd til at få ham hurtigere tilbage i søvnen om natten (vi bruger sutteklud og stofble med min duft - og vuggen står lige ved siden af vores seng, så jeg har ofte min hånd på ham).
Vi har håbet på at hans uro har været utryk for tigerspring, men hans uro har nu været ret konstant i noget tid og jeg håber at du har nogle råd til hvad vi kan gøre.
Venlige hilsner
Sandra