Svar: Ammestop og falde i søvn alene
13. november 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Annas mor
Jeg synes bestemt du skal tage det i etaper og således lade Anna sidde hos dig, få masser af fysiske kontakt, kærtegn, lade hende putte sig ind til dig osv. som hun er vant til og naturligt har behov for. Brystet skal så erstattes med en kop lun mælk og evt. en banan og også meget gerne en godnathistorie.
Hun skal ikke falde i søvn hos dig, men beroliges og føle sig tryg. Stille og roligt skal hun så kravle over i sin seng eller puttes i sin seng og være der, imens du naturligvis stadig kan sidde hos hende, holde hende i hånden, synge en lille sang osv. Det er lang bedre at sidde hos hende og bruge 15 minutter på at hun så sover stille og roligt end det er at gå fra hende og hun føler sig ensom og forladt :)
Jeres datter får naturligt brug for en substitut for mors bryst og I skal derfor finde en sovebamse, slaskedukke eller lignende, som hun kan ligge og nulre med, når mor ikke er tilgængeligt. Du skal indføre og bruge samme kærtegn som du har nu, ligesom du skal synge for hende osv. Alt det du allerede gør, som gør hende tryg og rolig skal følge med, det eneste som ikke følger med er brystet, det behov erstattes af en kop mælk.
Hvis hun begynder at opfatter din tilstedeværelse som leg og underholdning, så er det en god idé at gå til og fra. Hvis du vælger denne metode, så må hun blive ulykkelig. Hun må gerne blive sur, fordi du holder fast i at det er sovetid og ikke lege tid og hun må gerne protesterer for at vise at hun ikke er tilfreds med dette, men hun må ikke være ulykkelig. Hvis hun er ulykkelig, så er det vigtigt at du bliver hos hende og betrygger hende.
Jeg anbefaler at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen og man forlænger ikke tiden med flere minutter hver gang. Man er væk i max 3 minutter, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne.
Man vender således også altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o) Jeres datter forstår stadig ikke hvor du forsvinder hen, når du går og hun ikke kan se dig. Hun kan ikke forholde sig til at du er i stuen og hun ligger på værelset, - de fleste børn er omkring 16 måneder inden de kan forholde sig til dette. Så når I går, så føler hun sig forladt og bange og derfor bliver hun ulykkelig. Hvis situationen er sådan, så skal man naturligvis prioritere at være der stadig væk :)
Netop i 13-15 måneders alderen, så sker der rigtig meget med børn både fysisk og mentalt og de har ekstra meget behov for tryghed og nærhed. Samtidig er det også sådan, at de fleste børn mellem 18-20 måneder vil opleve verden større og de drømmer mere og vågner derfor mere om natten. Med det in mente vil det derfor være rigtig godt, hvis I kunne skabe gode søvnrutiner nu - så er det lettere at holde fast i dem de næste måneder. Gør I det ikke nu, så kan det altså blive lidt sværere om f.eks. 3-5 måneder ... en vigtig tanke synes jeg:o)
Det er vigtigt at I putter jeres datter i hendes egen seng og at hun forbinder det at sove i sin seng med noget trygt og rart. Tænd evt. en natlampe, så hun kan orientere sig lidt.
Så ja, lige nu skal du sidde hos hende, så hun føler sig tryg og rolig og det vil være rigtig fint, hvis hun starter på dit skød og så stille og roligt lempes over i sin seng. Rejser hun sig i sengen, så prøv at tale beroligende til hende, fortæl hende at hun skal lægge sig ned (det er godt, hvis hun selv gør det), hold dine hænder beroligende hos hende, syng en sang og lul hende til ro på den måde. Tal stille til hende, det betyder ikke så meget hvad du siger, men det at ligge og lytte til din stemme vil gøre hende godt og få hende til at slappe af.
Hvis hun er helt ulykkelig, så må du naturligvis tage hende op, trøste og berolige og så må du forsøge igen, når I begge føler jer klar. som sagt kan hun få lidt mælk på skødet, hun kan også få det imens hun sidder i sin seng. Lige nu er det et spørgsmål om at gøre det trygt og dejligt at komme i seng, så må regler om tandbørstning osv. komme til senere :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske