Brev:
Nattesøvn - et mareridt!
13. november 2009
Alder:
7 mdr.
Nattesøvn - et mareridt!
Kære Helen
Efter i mange måneder med stor glæde at have læst relevante spørgsmål og svar i din brevkasse kommer turen nu til at jeg selv skriver til dig.
Vi har den skønneste datter på 7 måneder som helt igennem trives og er en rigtig glad lille pige.
Hun er blevet ammet fuldt til godt 5 måneders alder hvor vi forsigtigt begyndte med små smagsprøver på frugt og grønt. For nuværende spiser hun tre måltider dagligt og ammes indimellem.
Vi har kæmpet for at få hende til at tage flaske men det har været umuligt både med erstatning og min mælk, hun har nægtet og spyttet flasken ud og grædt hysterisk. For en måneds tid siden er det endelig lykkedes med en sut med et større hul i og nu får hun en flaske vælling til natten.
Fra hun var ca tre måneder gammel har vi haft let ved at putte hende om aftenen. Vi lagde hende i vuggen hvor hun selv faldt i søvn. Fra samme alder havde vi i stedet problemer med søvnen om dagen. Hun var rigtig svær at få til at sove selvom hun var dødtræt og vi skulle køre længe med vognen eller allerbedst vugge hende i vores arme. Det var som om hun havde svært ved at koble fra og overgive sig men vi fandt ud af, at hvis vi lagde en sutteklud over hendes øjne, både i vognen og i vores arme, så gik hun ud som et lys og sov straks!
Fra 3-6 mdr var det umuligt at få hende til at sove mere end 30 min af gangen om dagen, hvilket hun så gjorde 4-5 gange og var glad og frisk imellem sine lure.
Jeg vil her tilføje, at hun er en meget opmærksom og årvågen pige. Når jeg sammenligner hende med veninders og mødregruppens børn, så var hun tidligt meget "med" i alt hvad der foregik. Allerede fra 2 måneders alder var hun utrolig opmærksom og gav rigtig megen kontakt. Måde med smil og blik. Hun er fortsat meget opmærksom på sin omverden og vil nødigt gå glip af noget.
Hun er desuden meget motorisk aktiv, når hun ligger eller sidder i sin stol eller autostolen så går de små ben altid som trommestikker. Armene er også i gang med legetøj eller at klappe.
Fra hun var 6 måneder er dagssøvnen ligeså stille ændret således at hun nu sover en lang formiddagslur på 1 1/2 - 2 1/2 time. En lur over middag på 1/2-1 time og en eftermiddagslur ved 16 tiden på 1/2 time. Jeg har læst at du skriver, at de i hendes alder på 7 måneder godt kan undvære den sene lur, men det går simpelthen ikke. Hun kan ikke være vågen i længere end 2 1/2 time af gangen så er hun så træt og bliver ulykkelig. Jeg har ellers prøvet at stimulere og lege med hende når hun bliver træt for at holde hende vågen længere men det virker ikke.
Vores problem er nattesøvnen.
Hun har siden 4 måneder sovet i tremmeseng som vi for 3 uger siden satte ind på hendes eget værelse. I starten gik det godt med at falde i søvn i den om aftenen, men i omkring 2 måneder har vi haft problemer.
Lige nu er det sådan, at vi putter hende ved 19-19.30 tiden hvor hun er rigtig træt, gnider øjne, glipper med øjnene og vil sidde hos os og putte. Vi har indført fast putteritual hvor hun kommer i nattøjet, får børstet de to små tænder og vi stille og roligt gearer ned til natten. Så sætter jeg eller min kæreste os med hende i hendes værelse med kun en vågelampe tændt og giver hende en flaske vælling. Mens hun spiser flagrer armene og benene og hun har svært ved at falde til ro men oftest gør hun det i løbet af 10 minutter.
Vi lægger hende i sengen før hun falder helt i søvn, men i det øjeblik vi lægger hende fra os, så begynder hun at græde og kaster sig rundt og klynger sig fast i os. Vi har en lille sovebamse som har været med siden hun blev født som vi putter hende med, men hun er ligeglad med den.
Vi lægger hende på siden og når vi står og har hænderne på hende så falder hun til ro og sover næsten, men så snart vi fjerner hænderne så græder hun igen.
Vi er lige nu igang med at forsøge vores egen sovemetode inspireret af Anna-Maria Stawrebergs bog "sömn" som du har anbefalet. Vi vil ikke lade hende græde som i 5 minutters metoden, men vi putter, kysser og siger godtnat og går udenfor døren. Hun skriger straks og vi står uden for i 30-60 sekunder, går ind igen. Putter (hun stopper straks med at græde) går ud igen og hun begynder igen. Vi har nu gjort dette i en uge uden nogen effekt. Vi troede det var ved at blive bedre, men igår græd hun så hjerteskærende ulykkeligt at vi ikke kunne lade være med at tage hende op. Jeg synes det er forkert at hun skal ligge og være så ked af det.
Det her tager jo lang tid og det gør det også hvis vi skal gå rundt med hende så hun sover i vores arme før vi lægger hende ned. Og det er også den vane vi vil ud af!
Nå, men når hun så endelig sover, så har vi haft en periode, hvor hun vågnede en gang i timen i løbet af natten! Det var ulideligt, men det er heldigvis ovre nu, nu vågner hun ved 23-24-tiden, ved 1-tiden, ved 3-tiden og ved 5-tiden (plus minus, men sådan cirka.) Nogle gange får hun bare sutten og falder straks i søvn. Hun skal altid ammes kl 23 og kl 5. Kl 1 og kl 3 kan jeg mærke at hun ikke er sulten, for hun spiser næsten intet når jeg lægger hende til, men jeg kan her heller ikke få hende til at falde til ro uden brystet. Jeg har taget nogle nætter hvor jeg har ladet være med at amme hende, men så har hun været vågen i 1 1/2 time. Og det orker jeg ikke, så vil jeg faktisk hellere amme.
Vi har også prøvet at min kæreste tager hende, men det gør ingen forskel.
Jeg trænger bare sådan til at sove lidt flere sammenhængede timer og frem for alt ikke skulle være vågen så længe hver gang jeg er oppe om natten for at få hende til at sove igen.
Vi synes at kunne se, at hendes problem er at give slip og overgive sig til søvnen. Uden at være i vores favn. Det går jo så fint om dagen i vognen, der sover hun efter at være blevet trillet i 2-5 minutter. Vi har gjort sengen til et dejligt sted og hun sidder der også indimellem og leger og hygger om dagen. Vi har dæmpet belysning, kører tempoet ned og har faste ritualer.
Hun sover godt og (tror jeg ikke) for meget om dagen.
Jeg er ret sikker på hun bliver fyldt op med mad om dagen, hun virker som sagt ikke rigtig sulten om natten, vil mere hyggeamme.
Du får lige et eksempel på en dagsplan
Kl 5 ammes, kommer oftest med i vores seng.
Mellem 6.30 og 7.15 vågner og vi står op
Kl 8 Havregrød med frugtmos
Ca 9-9.30 (2-2 1/2 time efter hun vågnede) puttes til formiddagslur og sover ca 2 timer. Ammes lige inden
Kl 12 Frokost: rugbrødshapser eller kartoffel+grøntsagsmos med kød, ammes
Kl 13 Puttes til lur, ca 1 time
Kl 16 puttes igen og sover ca 1/2 time. Ammes inden
Kl 17.30-18 Aftensmad, kartoffel+grøntsagsmos med kød, ammes
Kl 19 Havrevælling 100-150 ml, natningen går i gang...
Kl 23 Ammes
Ammes en gang til i løbet af natten
Kl 5 ammes
Ammes herefter når hun
Hvad gælder aktiviteter i løbet af dagen, så er vi opmærksomme på at tumle meget med hende men også give hende tid til at sidde selv og lege på gulvet hvilket hun godt kan hygge sig med i op til en halv time af gangen. Og vi er ofte ude og se på verden og er sammen med andre børn.
Hun sidder selv siden hun var 5 mdr, møver sig baglæns når hun ligger på maven men er ikke oppe på knæ endnu og viser ingen kravletegn.
Hun er altid glad (undtagen når hun skal sove), er altid et stort smil og hun pludrer lystigt og nærmest uafbrudt når hun er vågen. Efterhånden ret avancerede lyde.
Jeg spekulerer på om vi gør det helt forkert eller om der er noget galt med hende siden hun ikke kan falde i søvn selv?
Jeg håber meget du kan hjælpe os med nogle råd.
Kærlig hilsen
En lidt opgivende mor