Svar: Nattesøvn - et mareridt!
13. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære lidt opgivende mor
Tak for dit brev og dine meget fine overvejelser. Det er rigtig godt set at din datter hører til de meget opmærksomme, som har brug for ekstra hjælp til at koble fra overfor verden og det lyder som om at I er gode til dette og til at hjælpe hende med hendes behov :)
Det lyder som om at jeres datter vågner op, når hun får flaske i favnen og derefter flyttes til sengen. Skiftet mellem seng og favn er stort for hende og noget hun ikke bryder sig om. Spørgsmålet er derfor om I en overgang skulle forsøge at give hende flasken imens hun ligger i sin seng, så hun ikke oplever at skulle flyttes derefter, men ligesom kan lade roen falde over sig og blive liggende, der hvor I ønsker hun skal sove ...
Det er her vigtigt at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, men lige når at registrere at den fjernes, triller om på siden, I holder hende i hånden, så hun kan mærke at I er der, I taler måske stille til hende, synger måske for hende og så overgiver hun sig til søvnen.
Det er fint at forsøge at gå, hvis barnet søger underholdning og tror det er legetid. Men hvis barnet tydeligt bliver ulykkelig og ked af det, så hjælper det ikke. Det er ikke hendes behov og det er bedre at bruge 15 minutter på at sidde hos hende og hun så trygt og roligt falder i søvn, fremfor at gå frem og tilbage over en time og hun ender med at græde sig i søvn.
Du skriver: "igår græd hun så hjerteskærende ulykkeligt at vi ikke kunne lade være med at tage hende op. Jeg synes det er forkert at hun skal ligge og være så ked af det." Og jeg er fuldstændig enig. Børn der klynger sig til voksne for at falde i søvn er inde i en periode, hvor de har brug for dette. Jeg er af den overbevisning at når børn beder om tryghed, så skal de skal naturligvis have den og når børn græder for at forhindre deres forældre i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at de vil have deres vilje eller at de ønsker at bestemme. Så at give jeres datter den nærhed og den kontakt hun beder om, giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis I går.
Det er vigtigt at hun falder i søvn i sin seng, fordi det er der I ønsker hun skal sove om natten. Det er også vigtigt at hun falder i søvn uden at have flaske eller bryst i munden. Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er helt normalt at disse opvågninger ligger med 1-2 timers interval - det der er vigtigt, er at hun er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at få bryst. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra jer.
Hvis hun har lært at falde i søvn i mors eller fars favn og med tæt fysisk kontakt, så vil hun naturligt ikke kunne falde i søvn igen, når hun har sine opvågninger om natten, uden at have dette. Hun vil søge det indtil det kommer igen.
Jeg plejer at sammenligne det med at du som voksen falder i søvn ved siden af din partner og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at din mand er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op og sad og læste avisen eller lignende.
Og det er præcis det samme for jeres datter, når hun vågner op, så mærker hun efter - er I der, er situationen som da hun faldt i søvn ... er den det, så sover hun trygt videre, men er I væk og forbinder hun det at sove med at ligge tæt ved jer, så vil hun blive urolig, vågne mere op og vil ikke kunne sove igen før I atter giver hende den søvnassociation hun søger :)
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående tanker videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske