Svar: Kræsen søn på 2 år?
31. maj 2004
Alder:
2 år
Kære fortvivlede mor
Jeg bliver nødt til at sige, at hvis børn ikke har fået gode spisevaner i en alder af to år, så kræver det stor tålmodighed at få lavet om på tingene. Jeres søn vil i kraft af sin alder være meget bestemt overfor hvilke fødevare han ønsker og hvilken han ikke gør. Samtidig er han i en alder, hvor han også prøver grænser og gerne vil have medbestemmelse i forskellige ting. Men alt kan naturligvis lade sig gøre. I sidste ende, så er det jo også jer der bestemmer, hvad der er i køleskabet og hvad der bliver handlet ind:o)
Jeres søn bliver nødt til at lære at spise grøntsager. Grøntsager er gode for fordøjelsen. Som tilbehør til rugbrød er det derfor altid en rigtig god idé at give et lille udvalg af grønt. Sammen med rugbrødet serverer du derfor også lidt majs, ærter, gulerod, agurk, tomat osv. Det samme gør du som et eftermiddagsmåltid, sammen med en bolle med ost eller lignende.
Derudover så synes jeg at du skal servere aftensmad for ham, når I selv spiser. Han skal spise det samme som jer. Ryger maden på gulvet og han ikke gider, så fjerner du tallerken og han er færdig med at spise.
I skal naturligvis ikke presse ham til at spise, men simpelthen stille en tallerken foran ham og lade ham gå igang. Forsøg ikke at koncentrere jer om ham, men lad ham selv gå igang. Spisevægring/kræsenhed er ofte en konflikt med forældrene, som det vil tage lang tid at ændre, men der er kun jer til at ændre det. På en eller anden måde har jeres søn jo fundet ud af, at han han ved at være kræsen kan komme i centrum og få jeres fulde opmærksomhed.
Det kræver naturligvis at I som forældre er enige i, hvordan I vil gribe det an og det kræver stor selvkontrol, men jeg tror et eller andet sted, at det er bedre at hjælpe barnet igennem på den måde, fremfor at barnet får langvarrige spise problemer.
I har jo et eller andet sted selv været med til at give jeres søn den luksus, at få hvad han ønsker og lave rugbrød til ham om aftenen i stedet for varm mad. Den service skal I skære ned på. Naturligvis kan kold mad være lige så godt som varmt mad, men det er vigtigt at jeres søn får interesse for anden mad og også får en naturlig appetit og lyst til anden mad end grød og rugbrød, så det at spise sammen igen er rigtig rart.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske