Svar: Mad- og søvnproblematikker - 8 mdr.
13. november 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Kirsten
Nu hvor din datter er 8 måneder gammel, så vil det være helt relevant at du ammer hende 3 gange dagligt og det vil normalt være hensigtsmæssigt at amningerne ligger tidlig morgen, aften og sen aften. Det er altså amningerne om dagen der forsvinder først, netop for at give plads til og lyst til mere rigtig mad i løbet af dagen.
Der er for mig at se ingen tvivl om at din datter ud over at mælken skal ligge på ydertidspunkterne også har brug for mere rigtig mad, mad med mere bid i, mad som tager mere og mere udgangspunkt i den mad I spiser. Hun skal ikke have grød til aften, men skal have børnevenlig aftensmad som f.eks. pasta med kødsovs, fiskefrikadeller, risretter og farsbrød. Det er slut med kartoffelmos, hun må gerne få mosede kartofler med lidt sovs, men så skal der gives mad i stykker ved siden af :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng, det er en dejlig måde at vågne på.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), ½ bolle med smør, ost i stænger at gnave i, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende og suppleres endv. med lidt grøntsagsmos - hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 12.30
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, eller evt. lidt tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, banan eller lignende. ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden at sidde med selv, Vand af kop.
Skal ikke ammes sen eftermiddag, mælken fjerner lysten til aftensmad. Kan tilbydes vand, lidt frugt, lidt grønt hvis hun virker lidt tørstig og sulten
Aftensmad 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Maden tager udgangspunkt i den mad I spiser og hun kan få stort set alt, maden skal smage af noget og der skal være mad i små stykker, som gives med fingrene eller med en gaffel, mad i større stykker som hun selv kan sidde med og moset mad for at supplere, så hun bliver mæt nok. Vand af kop.
Hvis hun ikke har spist særlig meget aftensmad, så kan I indføre en godnatgrød som en del af putteritualet, så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng.
Ammes og puttes til natten ca 19.30 som nu.
Sen aften 23-01: Ammes godt fra begge bryster, så hun fyldes godt op her og sover herefter til næste morgen tidlig uden at få mælk.
Der er for mig at se ingen tvivl om at der er en sammehæng mellem hendes indtag af mad og væske om dagen og hendes behov for bryst om natten. Det er samtidig helt relevant at amme aften, sen aften og tidlig morgen og det vil være en god idé at hun sover på eget værelse og at far tager over, når du har ammet sidste gang til midnat. Hvis din datter ligger hos dig, så vil hun naturligt kunne dufte mælken og vil blive frustreret over ikke at kunne få. Far kan i princippet give hende samme nærhed og fysiske kontakt og omsorg som du kan, han kan putte med hende osv. Nogle gange er løsningen derfor også at mor flytter ud af soveværelset og far og datter putter sammen for at få hende væk fra brystet med stadig give hende ro ... det er også en mulighed :)
Det er altså ikke et spørgsmål om at hun skal undvære brystet i mange timer - vi taler fra midnat til næste morgen tidlig. Det er ikke et spørgsmål om at hun skal undvære nærhed og kontakt, for det kan far sagtens give, så på den måde er der ikke tale om en 'kold tyrker' men en naturlig overgang til at kunne spise mere mættende mad og begynde at sove mere sammenhængende om natten :)
Jeg håber at mine tanker og plan for dagen hjælper jer videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske