Svar: Plan for natten?
14. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Stine
Det lyder helt relevant med 4 amninger dagligt, liggende tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften - så det er amningerne midt nat du slipper for :)
Det kræver naturligvis at du sørger for at Jonathan får mad og væske nok i løbet af dagen og at han er i stand til at sove uden at være afhængig af brystet i munden - men det lyder som om at du allerede har disse overvejelser med dig og udgangspunktet for at det skal lykkes at lære ham at sove uden bryst om natten er derfor rigtig godt.
Han har også lært at sove uden at få sut hele natten og når du har ammet ham godt, så sover han faktisk ofte til næste morgen tidlig ... der er altså fremgang at spore hos jer :)
Det lyder som om at han tisser rigtig meget sen aften og jeg tænker at du måske skulle acceptere at han lige nu har behov for en skiftning der og så udnytte dette. Normalt er det naturligvis godt, hvis han kan sove videre, men lige nu lyder det som om at hvis han skiftes og vågner lidt af det, bliver ammet rigtig godt så vil han derefter kunne sove uden problemer til næste morgen tidlig. Mit råd til dig er derfor at du lige nu gør en dyd ud af nødvendigheden og indfører en skiftning og derefter amning sen aften, hvorefter han så sover til morgenstunden og ammes igen.
Det handler overhovedet ikke om at du "er for svag til at holde ud" eller at han er udspekuleret og lærer at "bliver han ved kommer han op til sidst" sådan fungerer tingene ikke. Han har bare en lidt svær alder lige nu, hvor han på en gang øver sig i at undvære mor og modsat derfor også har lidt ekstra behov for mor/fysisk kontakt og nærhed. Det kan godt ske at børn i denne alder derfor søger brystet lidt ekstra, når roen skal falde over dem og det er jo sådan set okay. Det er bare vigtigt at mælkeindtaget ikke fylder så meget, at det fjerner lysten og pladsen til anden mad.
Så prøv om du kan amme ham aften og sen aften og tidlig morgen og inden middagslur. Og vågner han så kl.22 og er nødt til at blive ammet igen, så må du gøre det. Pyt med det, så får han måske lige det døgn 5 amninger i stedet for fire og det er okay :)
Det kan også være at han sagtens kan undvære brystet men har brug for at mærke at du er der, har brug for at du holder dine hænder på ham, kærtegner og beroliger ham, måske har han endda brug for at du tager ham op, får ham til at falde til ro og derefter putter ham igen. Det kan være helt okay at holde fokus på at hani første omgang skal lære at finde roen uden at få mælk og derefter skal blive liggende i sin seng. Det kan således være helt okay at tingene sker lidt i etaper.
I stedet for at bære rundt på ham, så kan du måske også nogle gange lægge dig med ham - ikke amme ham, men for at give ham tryghed og nærhed. En anden mulighed kunne være at fjerne tremmesengens ene side og koble hans seng sammen med din. Så kan du ligge i din seng og han kan ligge i sin seng, du kan berolige ham med en hånd på brystkassen, holde ham i hænderne osv. så han mærker at du er der, men samtidig lærer at sove for sig selv og uden at få mælk ...
Så slip den dårlige samvittighed, hvor du føler dig svag og lyt i stedet til dit hjerte og det der føles rigtigt. Det er altså ikke så tosset Stine og du når meget længere, hvis du føler at det du gør virker rigtigt :)
Knus herfra, håber du kan bruge ovenstående lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske