Brev:
Drastisk ændret søvnrytme
14. november 2009
Alder:
8 mdr.
Drastisk ændret søvnrytme
Hej Helen
Det er ikke så lang tid siden, at jeg skrev til dig ang. afvænning af amning om natten. Vi havde overvejet en kold tyrker, men var ikke så meget for det, så vi prøvede på ’den gode måde’, som du beskrev.
Til at begynde med gik det over al forventning, og jeg var så stolt af vores lille datter, der uden videre accepterede, at hun kun skulle hygge og nusse lidt, men ikke amme. Derudover gik hun fra at vågne hele tiden til kun at vågne kl. 22/23, kl. 1.30/2.00 og kl. 4/5 (det vil sige én gang ”for meget”) på kun fire døgn!
Det er dog vendt, og nu er det langt værre, end det var til at begynde med. Vi aner ikke vores levende råd, og hvor vi før blot var trætte, men velfungerende, er vi nu helt udkørte.
Før kunne vi blot lægge hende for natten, når hun var blevet godnat-ammet, og så lagde hun sig selv til at sove. Når hun vågnede om natten, gik jeg ind og ammede hende, lagde hende, og hun faldt selv i søvn igen med det samme. Hun sov på sit eget værelse og havde gjort det i ca. 2 måneder. Det eneste problem var, at hun vågnede ofte – nogen gange hver anden time.
Nu vil hun ikke sove om aftenen. Vi har nøjagtig samme godnatritual, men hun ”kalder” og bliver ked af det hver gang vi forlader rummet. Vi prøver at holde fast i det kendte ritual, hver gang vi går ind til hende, men det kan sagtens tage op til en time, førend hun falder til ro og lægger sig til at sove. Min kone er begyndt at synge for hende, når hun har kaldt mange gange. Det er ellers ikke en del af godnatritualet, men det får hende til at slappe af, og min kone går ud, inden vores datter er faldet helt i søvn (hun falder dog heller ikke søvn ved dette, men ”kalder” igen efter lidt tid).
Hun er igen begyndt at vågne mindst hver anden time, men nu vil hun heller ikke lægge sig til at sove, når hun har ammet eller er blevet nusset til ro. Det tager som regel ½ time, inden hun igen falder til ro. Derudover er hun begyndt at vågne meget tidligt om morgenen (i morges vågnede hun kl 5.15), hvor hun før sov til kl. 6.30. I morges var hun rigtig ked af det, og vi kunne kun trøste hende kortvarigt, hvorefter hun igen blev ked af det.
Kl. 6.30 opgav vi at få hende til at sove videre (vi havde indtil da gået rundt med hende i mørke, for det var det eneste, der fik hende til at falde til ro. Hvis vi lagde hende, blev hun helt ulykkelig) og lavede en portion havregrød til hende. Den spiste hun langt hurtigere, end hun normalt spiser morgenmad! Det skal lige siges, at hun slet ikke prøvede at amme, mens hun var ked af det, men vi er alligevel bekymrede for, om hun ikke får nok at spise? Hendes bleer taler for, at hun får nok mad. Hun har mindst 3-4 l…-bleer om dagen, men de er dog ”i varierende størrelse".
De sidste to dage har jeg haft hende i vores seng fra ca. kl. 1, fordi hun har været helt umulig at lægge for sig selv. Det har fået hende til at falde i søvn, men hun vågner stadig rigtig ofte.
Vi giver hende kun mælk til frokosten og ellers vand til måltiderne, som du skrev sidst (vi følger i det hele taget det skema, som du har foreslået). Det virkede også rigtig godt til at begynde med, for lige pludselig spiste hun bedre, og hun ville også gerne tage skemad igen, hvilket hun ellers ikke har villet et godt stykke tid. Det har også ændret sig, så hun nu igen nægter at spise af ske, og det virker også som om, at hun spiser mindre. Især om aftenen hvor hun næsten ikke spiser.
Hun er begyndt at sove mere i løbet af dagen. Før sov hun kun 3 x ½ time (nogen gange længere om formiddagen), men det virker vel oplagt, at hun nu har noget at indhente fra om natten? I dag vækkede jeg hende i hendes ’midterlur’ for at undgå, at hun sov for meget og ikke kunne sove om natten. Hun sover gerne 2½ time om formiddagen, og i dag vækkede jeg hende efter ca. 45 min. i 'midterluren', og hun sov 30 min. om eftermiddagen. Måske er det en dårlig taktik at vække hende, når hun trods alt ikke sover mere?
Som jeg skrev sidst, er hun rigtig godt med motorisk og er godt i gang med at øve sig i at gå. Dertil kommer, at hun nu er begyndt at øve sig i at ”tale”. Når vi læser godnathistorie, gentager hun nogle af dyrelydene, når vi siger dem, så vi ved heller ikke, om det overhovedet har noget med ’omlægningen’ af natamningen at gøre, men om det måske bare er, fordi der sker så meget for hende?
Som sagt aner vi ikke, hvad vi skal gøre, og vi fortryder faktisk lidt, at vi overhovedet prøvede at ændre noget.
Med håb om at du ved, hvad vi skal gøre…