Svar: Drastisk ændret søvnrytme
14. november 2009
Alder:
8 mdr.
Kære forældre
Det lyder som om at I har en lille pige, der er rigtig godt med i sin udvikling og at der sker rigtig meget med hende lige nu. Der er således ingen tvivl om at udviklingen spiller ind på den afbrudte nattesøvn og manglende lyst til at overgive sig til søvnen.
Jeres datter er i separationsfasen. Netop i den alder, hvor børn begynder at kravle, rejse sig ved tingene og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd - vil de naturligt have svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen. På den ene side øver hun sig i at bevæge sig væk, adskille sig fra jer, - og på den anden side øger det hendes behov for ekstra fysisk kontakt. Det er rigtig svært at sige farvel til dagen og alle oplevelserne, det er svært at koble fra - og det er rigtig svært motorisk at bevæge sig væk fra forældrene om dagen, for hun har stadig brug for stor fysisk kontakt og viden om at I er der for hende.
Det betyder at hun ikke længere sidder så meget på skødet, hun har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen. Men behovet for nærhed har hun stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over hende, hvor hun skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger hun ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som hun viser behov for, det der skal til for at hun trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også at hun rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når hun skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når hun er vågen og når hun sover. Hun får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som hun ikke selv kan komme væk fra og hun har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade hende karte rundt, lige trække tiden lidt, lade hende trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få hende videre i søvnen.
Jeres datter er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor I går hen, når I går ud af værelset. Hun kan simpelthen ikke forholde sig til at I er i stuen og hun er på værelset, når I går, så føler hun sig forladt og alene. De fleste børn er faktisk omkring 16 måneder inden de begynder at få lidt forståelse for at man stadig er der, selvom man ikke kan ses :)
Det er derfor hun er rolig, når I sidder hos hende, synge lidt for hende osv. - så kan hun både mærke og høre at I er der og det er derfor hun bliver så ked af det og ulykkelig og protesterer, når I går fra hende ...
Du har naturligvis ret i at når hun ikke sover ret meget om natten, så vil hun ofte indhente det forsømte om dagen. Det kan dog være en udmærket idé at afkorte hendes dagslur lidt, så hun ikke begynder at sove for meget om dagen og ikke sover for sent om dagen. Jo mere hun sover om dagen, jo senere hun sover om dagen, jo sværere vil det naturligt være at putte hende om aftenen og jo kortere nattesøvn vil I kunne forvente.
I princippet må hun naturligvis gerne sove mange timer om dagen, det kan hun sagtens trives godt med, men så skal man indstille sig på at hun måske går meget sent i seng eller modsat begynder at stå meget tidligt op - der er kun en vis mængde søvn på et døgn og dækkes det om dagen, så vil hun naturligt være mere vågen aften og tidlig morgen :)
Så hvis du lader hende sove om dagen, så skal du altså indstille dig på at hun måske skal puttes lidt senere end hun bliver lige nu eller står meget tidligt op. Alternativet er at vække hende, så hun ikke sover for meget - f.eks. en formiddagslur på max 1 time og en middagslur på 1½ time - max 2 timer (hvis hun lige nu har brug for ekstra søvn) ... Og ingen søvn efter kl. 16, for den 'æder' af nattesøvnen.
Hendes mad- og væskeindtag om dagen spiller naturligvis også ind på søvnen og det at kunne sove uden amning midt nat. Det kan ikke udelukkes at hun lige nu også er lidt skift i maven, halsen eller andet, der florerer mange ting og måske er lillepigen ved at blive syg ...
Det er også vigtigt at anerkende at hun måske begynder at få lyst til at spise mere mad selv. Hun lyder aktiv og meget opmærksom og er måske lidt træt af at blive madet med ske, men har brug for mere mad med bid i, mad der gives med fingrene eller en gaffel ... Skemaden kan hun naturligvis ikke undvære, men hvis hun får mere mad i stykker, vil hun måske også acceptere at få lidt med ske igen ... :)
Håber I kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske