Brev:
Det egentlige problem nu er nattesøvnen - 11 mdr.
14. november 2009
Alder:
11 mdr.
Det egentlige problem nu er nattesøvnen - 11 mdr.
Hej Helen
Jeg er ny, så du får lige lidt forhistorie inden jeg fortæller nærmere om vores problem.
Jeg fik en dejlig dreng, Christian, d. 14/12-08. Han vejede 3100g og er født 4 dage over termin. I hans første levemåneder døjede vi meget med maveproblemer (kolik??). Han skreg nærmest konstant hele dagen, men sov for det meste godt om natten, afbrudt af 2-3 amninger. I samarbejde med vores egen sundhedsplejerske fandt vi ud af, at han spiste alt for meget, og det var det, der gav ondt i maven. (Han tog ca. 400g på i ugen) Han kunne ikke selv skelne mellem sulten og ondt i maven, så han ville helst ammes hele tiden. Det holdt heldigvis op, da han var 9 uger.
Med hensyn til søvn har han indtil han var 3½ mdr. sovet rigtig fint om natten, kun afbrudt af amninger. Om dagen har han altid sovet meget afbrudt, altid 45min af gangen og så skulle han rulles en tur igen for at sove. Jeg regner med, at det er søvnfaseskiftene han skulle have hjælp til at komme igennem. Der er efterhånden blevet bedre, og det sker faktisk ofte nu, at han sover en hel lur sammenhængende.
Vores egentlige problem nu er nattesøvnen. Fra han var 3½ måned har han sovet meget dårligt om natten med mange opvågninger.
Vi har i samråd med vores egen sundhedsplejerske gået igang med projekt "falde i søvn i egen seng", da hun mente, at de mange opvågninger kan skyldes at han før er faldet i søvn i vores arme og derfor mangler dem når han vågner op. For mig lyder det også logisk, men det er nærmest umulig at få ham til at sove af sig selv.
Vi prøver at putte ham kl 18.30, da ham allerede under aftensmaden gnider øjne og gaber. Putteritualer er som følger:
bad
børste tænder
en flaske mælk og en lille sang
Han kan være ved at falde i søvn i mine arme, når jeg giver ham mælken, men så snart jeg lægger ham over i sengen begynder han at mosle rundt mens han græder. Hver gang jeg lægger ham ned, vender han sig rundt og skal op og sidde igen. Han er så træt, at han ikke kan holde balancen siddende, så han vælter rundt i sengen, men han vil ikke ligge ned og puttes. Dette kan godt stå på i en time til halvanden med stigende gråd/skrigeri. Til sidst er han så udkørt, at han nærmest kollapser i mine arme, mens jeg prøver at trøste ham. Det værste er så, at det gentager sig hver gang han vågner om natten, måske i forbindelse med et host eller lign. Som regel varer det ikke så længe om natten, da han er mere afslappet.
Han plejer at sove ca. 2½-3timer om dagen fordelt på en lille formiddagslur og en middagslur. Han bliver så puttet ca. 18.30 (sover måske først kl. 19.30) og frem til kl 6.00.
Det var en længere historie. Har du nogle godt råd til hvordan vi får ham til at ville lægge sig til at sove, når han tydeligvis er træt.
Hilsen Christians mor