Svar: Det egentlige problem nu er nattesøvnen - 11 mdr.
14. november 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Christians mor
Det er helt korrekt, når jeres sundhedsplejerske siger at Christian har brug for at lære at falde i søvn i sin egen seng, hvis han skal sove der hele natten uden at vågne op. Hvis han falder i søvn i dine arme, så vil han præcis som du skriver, savne dem om natten og ikke kunne falde til ro, før du giver ham dem igen.
Jeg plejer at sammenligne det med at du som voksen falder i søvn ved siden af din partner og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at din mand er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op og sad og læste avisen eller lignende.
Og det er præcis det samme for jeres dreng, hvis han falder i søvn i din favn, så vil han når han naturligt vågner op (skrifter søvnfase) lige mærke efter - er I der, er situationen som da han faldt i søvn ... er den det, så sover han trygt videre, men er I væk og forbinder han det at sove med at ligge tæt ved jer, så vil han blive urolig, vågne mere op og vil ikke kunne sove igen før du atter giver ham den søvnassociation han søger :)
Det er også vigtigt at I ikke putter ham for tidligt og jeg sender her en plan for dagen som den kan se ud.
Morgen 7: Havregrød, mælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur, sover måske 45 minutter
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl 12.30-13 Sover måske 1½ time
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, banan eller anden frisk frugt. Vand af kop
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, rød peberfrugt, gulerod, avokado, agurk eller lignende, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - mad fuldstændig som I spiser, almindelige børnevenlige retter. Mælk af kop.
Kommer i bad, leger lidt, læser historie, sidder på skødet puttet lidt i dynen.
Flaske som i 1 års alderen stille og roligt erstattes med en kop lun mælk i stedet.
Puttes til natten i egen seng.
For mig at se handler protesten hos jer især om tre ting:
1. at han falder i søvn i din favn og derfor protesterer voldsomt over at blive flyttet
2. at han ikke er træt nok, når du putter ham. Han falder til ro med flasken, men vågner op og vil naturligt ikke sove før 19.30 fordi det er hans retmæssige puttetidspunkt
3. at han oplever skiftet fra favn til seng som stort og ubehageligt.
Punkt 1 har jeg været inde på. Vedr. punkt 2 tænker jeg at planen for dagen må hjælpe jer lidt videre og vedr. flasken, så kan I naturligvis overveje om han i en periode skal have flasken i sengen så han ikke oplever at blive flyttet når han først er faldet til ro.
Derudover tænker jeg at det er helt naturligt at han har brug for at I sidder lidt hos ham, når han skal sove. Han er stadig så lille at han ikke forstår, hvor I går hen, når I går ud af værelset, han føler sig forladt og alene og kan ikke forholde sig til at I er i stuen og han er for sig selv. Prøv derfor når du putter ham, at sidde lidt hos ham, hold dine hænder på hans lille krop, så han kan mærke at du er der, tal evt. stille til ham, syng en lille sang, så han kan høre at han ikke er alene.
Lige nu har han en alder, hvor han netop rejser sig, forsøger at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Han øver sig i at være mere selvstændig. Men for at kunne det, må han naturligt føle sig ekstra sikker på at du er der for ham og derfor vil børn naturligt i denne alder, virke lidt mere kontaktsøgende og klyngende og naturligt have mere brug for fysisk kontakt og nærhed :)
Så prøv at putte ham lidt senere end I gør lige nu, tilbyd ham evt. flasken i sengen, så skiftet mellem favn og sen undgås og sid så lidt hos ham, så han mærker at I er der og han ikke er ladt alene.
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske