Brev:
Far kan ikke putte til natten
14. november 2009
Alder:
7 mdr.
Far kan ikke putte til natten
Hej Helen
Vi kæmper stadig med de mange opvågninger om aftenen - håber det snart går over. Vi prøver med den ekstra amning, som du foreslog, når han vågner første gang, men det synes ikke at hjælpe. Vi lægger ham ca. kl. 19, og han vågner med 30-45 minutters mellemrum indtil kl. 22.30 ca, så synes han at finde sin ro og tager længere stræk af et par timer. Men ja, vi væbner os med tålmodighed lidt endnu.
Men nu er der opstået et nyt problem: Han vil ikke have, at det er far, der går ind og trøster, når han vågner i løbet af aftenen!
Når vores dreng vågner sine mange gange i løbet af aftenen, plejer en af os at gå ind til ham for at trøste ham, holde ham, vugge ham, etc., men den sidste uges tid har min mand måttet tilkalde forstærkning i form af mig ca. 3 ud af 4 gange, fordi vores drengs gråd bare bliver stærkere og stærkere, når han opdager, at det er far, der trøster. Og tager min mand ham op, kradser han ham i hovedet og sætter fra på kroppen.
Min mand går på arbejde til hverdag og er væk fra ca. kl. 9-17, men leger meget med vores dreng om aftenen og i weekenderne. Og en 2-3 gange om ugen står han også op med ham om morgenen, inden han tager på arbejde, så jeg kan sove lidt længere. Og her er der ingen problemer.
Er det separationsangst, som gør, at kun mor dur? Skal vores søn have lov til kun at ville trøstes af mig i øjeblikket, fordi det er mig han er bange for, er væk? Eller skal far være mere insisterende og lade være med at tilkalde forstærkning, så de to kan finde hinanden, så at sige? Kan det have nogen betydning, at det sjældent er min mand, der lægger vores søn?
Mange hilsner
AH