Svar: Far kan ikke putte til natten
14. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære AH
Når børn skal sove og overgive sig til søvnen, så har de (ligesom vi) brug for det vi kalder søvnassociationer. Jeg har beskrevet det lidt før, men vil uddybe det lidt mere til dig her :)
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Det kan f.eks. være at din dreng forbinder det at sove med at være i din favn og få bryst eller forbinder det at skulle sove med mor, det er dig der putter, du er hans søvnassociation og han er naturligt afhængig af at være fysisk meget tæt på dig for at kunne sove.
Hvis han forbinder det at sove med at være i favn og få bryst, så vil søge favnen igen og igen i løbet af natten og først når du tager ham op, vugger ham, holder om ham, giver brystet osv. altså giver ham det han søger, det han savner, - ja så falder han til ro, sover videre indtil han så vågner op og har behov for det igen.
Det handler alt sammen om søvnassociationer og det er meget vigtigt at I nu overvejer, hvad søvnassociationer I giver jeres dreng. Det er vigtigt at finde nogle rutiner, som I alle på sigt kan leve med ...
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng vil have mange små opvågninger natten igennem. Det er helt normalt at disse opvågninger ligger med 1-2 timers interval - det der er vigtigt, er at han er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at få bryst. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra jer.
Hans mælkebehov skal naturligvis fortsat dækkes og det er vigtigt at du sikrer dig at han hele dagen igennem får både mælk og mad nok. Hvis det er meget vigtigt for jer at far kan tage over om aftenen, så kan alternativet til amning jo være en flaske. Den kan far give og således stille og roligt blive en del af putteritualet ...
Det lykkes også nogle gange at mor ammer i stuen og overgiver barnet til far, som så derefter går på værelset og indfører et nyt putteritual som er uafhængigt af brystet. Det er ikke sikkert det vil lykkes for jer, da du normalt er mange timer omkring din dreng og han er naturligt tryg ved at du putter og gør ham klar til natten, men det kan forsøges.
Det der er vigtigt er at han puttes over i sengen, hvor du ønsker at han skal sove, på et tidspunkt hvor han registrerer at det er der han puttes, så han forbinder det med stedet hvor han falder i søvn og er fuldstændig tryg ved det sted. Men samtidig er træt nok til at falde i søvn, ingen af os kan sove, hvis vi ikke føler os trætte og parate til det :)
Man skal overveje meget hvad gråden handler om. Hvis jeres dreng græder ulykkeligt fordi han savner mor, så synes jeg naturligvis at du skal putte ham. Hvis han græder som protest over at skulle sove nu, han vil hellere lege og underholdes, så kan far godt forsøge sig. Han er stadig så lille at han ikke på nogen måde er udspekuleret, så han er ikke i stand til at tænke "Hvis jeg bare brokker mig længe nok, så får jeg nok min mor" - hvis han savner dig og føler sig tryggere ved at du putter så er det et reelt behov. Så føler han en smerte og et savn når du pludselig ikke gør det ...
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske