Svar: Mad, nat og amning
15. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Annette
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives rigtig godt med amning 4 gange i døgnet og de 3 af amningerne vil ligge på ydertidspunkterne. Din datter lyder til at være godt igang med mad der har lidt mere bid og en dagplan som indeholder dette kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, evt. små stykker bolle med lidt smør, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas, tilbydes små rugbrødshapsere, små stykker frikadelle eller lignende. Tilbydes også gerne rugbrødsbjælker, agurk osv. at sidde med i hånden og gnaske sig igennem. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Powernappen springes over
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris med lidt sovs, små stykker frikadelle, mosede grøntsager. Der gives stadig mos, men hun må også gerne få større kogte grøntsager at sidde med selv, det kan være et stykke blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden. Mos er vigtigt til at give mæthed. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Sover i sin egen seng.
Som du kan se har jeg lagt en amning midt på dagen inden middagslur, men de øvrige amninger ligger aften, sen aften og tidlig morgen. At sove igennem i denne alder betyder at din datter kan sove mellem 5-7 timer om natten uden at få mælk - altså fra midnat til næste morgen tidlig. Eller fra kl. 20 til kl 01 og igen til kl. 5 ...
Hendes mælk- og væske behov er fortsat meget stort og for at give plads til den mere rigtige mad i maven, er det en god idé at holde mælkeindtaget netop på ydertidspunkterne.
Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej og viser hvad du kan forvente:)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske