Svar: Hvor mange gange i døgnet skal jeg amme min dreng
16. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Stine
De fleste børn på din drengs alder, vil normalt trives godt med 4 amninger dagligt. Disse amninger vil ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Det er en god idé at amme i ydertidspunkterne, fordi det både sikrer barnets behov for mælk/væske og samtidig giver plads til mere og anden mad i maven om dagen. Det er således amningerne midt nat der fjernes først, derefter amningerne inden formiddagslur og amning om eftermiddagen.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Powernapper ikke mere
Aften 18: Mere og mere familiemad, grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte blomkål, broccoli en kartoffelbåd eller lignende at gumle på selv. Ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsagerne, laks moset ned i grøntsager osv. Mad med mere bid og masser af smag, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter i sin egen seng til næste morgen tidlig, hvor han kommer over til mor, ammes og sover videre igen.
Hvis du skal arbejde om dagen på det tidspunkt, hvor han normalt ville skulle ammes inden middagslur, så vil det være en god idé at give ham mælk på en anden måde der. Den der skal passe ham, kan naturligvis lade være, men behovet har han og dækkes det ikke i løbet af dagen, så vil han naturligt søge det om natten ... En flaske kunne være en god idé, hvis han ikke vil dette, så en kop med mælk (helst mme eller udmalket mm) i stedet. Så han har fået lidt mælk i dagtimerne :)
Så han kan altså godt undvære amning inden middagslur de dage hvor du arbejder, men det vil være en god idé at han så får noget andet i stedet :)
Håber ovenstående plan giver lidt overblik og rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske