Svar: Vil kun ammes og vil ikke tage flaske
16. november 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tillykke med lillebror :)
Når små børn vægrer sig mod at tage flaske, så skyldes det ofte 2 ting:
1. at de ikke kan finde ud af teknikken. Det er en helt anden måde de skal sutte på når der er tale om flaske i forhold til at die ved brystet.
2. at de ikke bryder sig om smagen af modermælkserstatningen, som er mere bitter og sur i smagen, hvor modermælk er betydeligt mere sødt.
Du fortæller at din dreng ikke rigtig ved, hvad han skal gøre med flasken. Det er her vigtigt at være opmærksom på at sutterefleksen sidder oppe i ganen, du skal derfor forsøge at berøre ganen med flaskesutten og stadig holde flasken så der er mælk i sutten og han ikke sluger luft.
Det hjælper ofte også at holde så langt nede om flasken, at du kan komme til at berøre hans kinder med dine fingre og således stimulere til sutteteknik.
Så har det noget at sige hvad flaskesut man bruger. Hvis han bruger almindelig sut, så kan det være en fordel at vælge en flaskesut som har samme facon fordi han så er vant til at sutte på den.
Så kan det være en fordel at lade far eller en anden forsøge sig, fordi de ikke forbindes med amning, det gør du, så når han ligger hos dig og dufter din mælk, så vil han naturligvis hellere have den.
Det hjælper derfor også nogle gange at give flasken, hvor han ikke er i favn, men måske ligger på en dyne ved siden af dig imens.
Og så er der der med smagen af mælken. Det hjælper nogle gange at bruge udmalket modermælk, fordi han jo netop forbinder smagen og duften af din mælk med at spise. Hvis der er udmalket modermælk i flasken, vil han måske tage fat fordi han ved hvad det drejer sig om ...
Det kan også hjælpe at forsøge med forskellige typer erstatning, da de smager meget forskelligt allesammen.
Nogle gange kan man give lidt kogt vand i flasken, for at se om det er smagen eller teknikken der er problemet ... :)
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske