Brev:
Sove i egen seng - 2 år, 4 mdr.
16. november 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Sove i egen seng - 2 år, 4 mdr.
Kære Helen
Det er efterhånden længe siden, jeg har skrevet til dig, men nu har jeg brug for et godt råd igen.
Mine tvillingepiger er nu 2 år og 4 måneder. De har det generelt godt, trives og udvikler sig alderssvarende. De går i vuggestue og er glade for det. De spiser generelt fint og sover også regelmæssigt og stort set ok. De sover stadig ca. 1,5-2 timer til deres middagslur og bliver puttet kl. 19.30 og sover til ca. kl. 6.00. De er stadig udprægede morgenmennesker :o)
Mit spørgsmål handler om, at jeg venter mig igen, så pigerne skal være storesøstre midt i maj. Det glæder vi os meget til.
Men jeg kan være lidt bekymret for, hvordan vores nætter bliver.
Lige nu foregår det sådan, at de uden problemer puttes i deres egen seng. Det tager dem 15-30 min. at falde i søvn, hvor vi sidder inde hos dem.
Signe vågner som regel først, mellem 1 og 3, hvor min mand henter hende ind i vores seng, og så sover vi alle videre med det samme.
Anna vågner som regel mellem 4 og 5, så tager jeg hende med ind i vores gæsteværelse, hvor vi sover videre til vi står op ved 6-tiden.
Vi har valgt denne løsning for at få så meget søvn om natten som muligt. Desuden er Signe mest fars pige når hun er træt og ked af det, hvorfor han tager hende, mens Anna mest er mors pige, hvorfor jeg tager hende.
Med udsigt til en lille baby vil vi gerne have et råd til, hvordan vi nemmest muligt kommer ud af denne vane.
Som første skridt til forandring skal pigerne have juniorsenge i julegave. I den forbindelse har jeg tænkt, at det måske var en idé at bruge juleferien som opstart til at køre noget nyt ind. Måske kunne det være, at deres far i en periode, når de jo nok vågner som de plejer om natten, lægger sig på en madras på gulvet inde hos dem, og forsøger at få dem til at sove videre i egen seng. Jeg tænker, at det bliver mest problematisk mht. Anna, da hun begynder at græde, hvis blot det er min mand, men ikke jeg, der henter hende om natten.
Men hvad tænker du om det hele?
Venlig hilsen
Maria