Svar: Sove i egen seng - 2 år, 4 mdr.
16. november 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Maria
Tillykke med at du venter dig igen - det lyder rigtig dejligt og det bliver en helt ny oplevelse 'kun' at få et barn :)
Det lyder som en rigtig god idé at skabe nye søvnrutiner for jeres piger og at bruge juleferien på nye senge, indrette det hele rigtig hyggeligt og rart. Det er i passende tid i forhold til at den lille ny kommer og det er vigtigt at ændringen ikke sker på grund af en lille ny 'rival', men fordi det er meget passende at pigerne i en alder af 2½ år begynder at sove på eget værelse.
Fordelen ved tvillinger er jo at de har hinanden, så at putte dem på samme værelse er en rigtig god idé. Det kan faktisk også overvejes om de vil have glæde af at sove sammen i en periode, altså i samme seng (i stedet for at ligge i mors eller fars seng) - hos nogen fungerer det, hos andre dur det slet ikke, så har de det bedst hver for sig.
Det er vigtigt at de vendes til at sove i deres seng, at I bruger lidt tid hos dem, læser historie, taler om dagen der er gået osv. hvorefter de så falder til ro og forventes at sove trygt og godt. Hvis de så vågner om natten og har brug for at mærke at I er der, så må man vurdere, hvad man så vil gøre.
Hvis behovet er at komme ind til jer, så kunne en stor madras på gulvet i soveværelset måske være en god idé. De kan komme, de kan lægge sig der, der er velkomne i rummet, men ligger ikke i sengen. Det er lettere at komme fra en madras på gulvet til eget værelse end det er at komme fra smørhullet til eget værelse.
Det er naturligvis også en mulighed at en af jer sover i deres værelse, som I har overvejet, i håb om at kunne berolige og betrygge og få dem videre i søvnen igen. Det kan godt virke nogen gange. I skal så måske skiftes til det, når pigerne har hver deres 'beroligende-forældre'.
Har pigerne ikke en substitut at sove med, det man kalder for et overgangsobjekt? Det kunne være en bamse, en klud eller lignende, som de puttes med hver aften. Hvis de ikke har det, så er det oplagt at give dem dette nu, det er de ikke for gamle til at man kan indføre og det er vigtigt at de har noget andet at putte med om natten, når de nu ikke længere skal putte med mor eller far ...
Jeg tænker altså som jer at det er en god idé at udnytte juleferien og få skabt nye rutiner der. Det er vigtigt at gøre sengen, værelset osv. hyggeligt og så må I forsøge at finde ud af om pigerne kan drage nytte af hinandens selskab, om de har brug for en puttebamse, om de skal have lov til at komme ind på en madras på gulvet i soveværelset - de vil jo selv kunne stige ud af deres juniorseng og komme ind til jer - eller om I skal skiftes til at ligge hos dem om natten de første dage, i håb om at få dem til at sove videre i deres seng ...
Jeg håber I kan bruge lidt af disse tanker videre.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske