Svar: Søvn behov
16. november 2009
Alder:
19 mdr.
Kære Jeanne
Det er helt naturligt at jeres datter, med den alder hun har nu, sover mere uroligt om natten. Det sker ofte at putningen giver nye udfordringer og det handler om at hun lige nu gennemgår en stor udvikling.
Børn i 18-20 måneders alderen vil ofte begynde at få lidt farefornemmelse, altså fornemmelse for at verden er mere farlig og ikke kun 'sjov og ballade'. Jeres datter kan motorisk gå rundt nu, hun begynder også at løbe og verden er pludselig stor, den åbner sig og pludselig går det op for hende at verden også er farlig.
Og alt det hun oplever om dagen, det skal bearbejdes om aftenen, når hun skal sove. Hun skal give slip på dagen, på alle oplevelserne og det er rigtig svært i denne alder. Derfor har hun brug for at I hjælper hende med det og det betyder at børn i denne alder ofte har brug for, at man sætter sig hos dem, når de skal sove, taler beroligende med dem, taler lidt om dagen der er gået, hvad der er sket - både de gode og de mindre gode ting, så barnet får bearbejdet noget af det hele. Og så kan man naturligvis også sætte sig og læse en godnathistorie og bare være der for barnet.
Jeres datter vil godt kunne forstå en kort besked som "læg dig ned skat", når hun skal sove og der er noget vigtigt i at hun selv begynder at lægge sig. Du må / I må som sagt meget gerne sidde hos hende, tale med hende, berolige og betrygge hende. Det er ikke et spørgsmål om at sidde på hendes værelse og ikke kigge på hende, for det vil hun ikke kunne forstå og hun vil blive ked af det og frustreret hvis I rent fysisk er der og så samtidig lader som om at I ikke er der, ikke har kontakt.
Men du må gerne sidde der, tale med hende "mor er lige her skat, læg dig ned" og så læse lidt i bogen, når hun ligger ned. Du må gerne berolige hende, holde hende lidt i hånden osv. så hun falder trygt og roligt til ro.
Hvis du oplever at hun bliver frustreret over at du er der, at det trækker tiden ud og hun får sværere ved at sove, så må du naturligvis gerne lade hende ligge for sig selv. Det vigtige er at hun falder trygt til ro og ikke er ulykkelig, når hun skal sove. Hvis hun således ligger og "Hygger sig" som du skriver, så er det helt fint, men er det ikke hyggeligt, så skal I være der for hende - eller evt. putte hende når hun er lidt mere parat, altså lidt senere end nu.
Når hun vågner om natten, så er det fint at berolige med lidt ord, evt. en tår vand og lidt stillingsskift og så forsøge at få hende videre i søvnen igen stille og roligt. Prøv om I kan undgå at tage hende op, men prøv i stedet at lulle hende i søvn igen uden hun næsten opdager at hun vågnede. Hvis hun vågner med gråd, skrig også - det gør nogle børn i denne alder, så skyldes det normalt en voldsom drøm og så skal hun naturligvis op, trøstes og beroliges hvorefter hun så må sove videre igen.
Det lyder fint med en middagslur på 2-2½ time i løbet af dagen og blive puttet kl. ca 20. At hun vågner kl. 06 er sandsynligvis fordi det er der dagen naturligt starter for jer i hverdagene og fordi det er der hun har sin rytme, sit indre ur. At dette flytter sig når hun passes af andre, handler sandsynligvis om at hele situationen der er anderledes, hun oplever mere, bruger sig selv meget mere end hjemme - det gør hende ekstra træt at skulle undvære mor og far og være et andet sted og derfor sover hun anderledes ude.
I må gå ud fra at hun sover det hun har behov for, når hun er træt og I putter hende og når hun vågner af sig selv. Hvis hun havde brug for mere søvn, ville hun sandsynligvis falde hurtigere i seng om aftenen, sove længere om morgenen og også forlænge sin middagslur ... Så lige nu sover hun sandsynligvis som hun har brug for - taget in mente at søvnen naturligt bliver mere afbrudt fordi hun drømmer mere. Så søvnkvaliteten er måske ikke så god, som man kunne ønske sig, men søvnbehovet er dækket :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske