Svar: Vitamin E
17. november 2009
Alder:
23 mdr.
Kære mor
Vitaminer og mineraler får vi normalt fra den mad, vi spiser. Og det anbefales at man tilbyder sit barn en varieret kost, da barnet derved også får sit behov for forskellige vitaminer dækket. Samtidig undgås for høje indtag og det anbefales at man dækker barnet behov for vitaminer, mineraler osv. gennem almindelige fødevarer og ikke ved at sammensætte en kost med berigede produkter, ligesom det anbefales at næringsstofbehovet dækkes gennem maden og at der ikke gives andre tilskud end de officielt anbefalede.
Man kan godt tale om et 'øvre indtag af vitaminer' når man taler om voksne. Et øvre indtag er maximum-niveauer for et dagligt indtag. Det betyder, at hvis man gennem et stykke tid får mere end den øvre grænse, er der risiko for en toksisk effekt (forgiftning).
Men i forhold til børn kan man ikke fastsætte et øvre indtag, fordi der ikke findes anvendelige data. Man har således ikke et øvre indtag for spæd- og småbørn. Og man kan ikke lave forsøg, der kunne belyse et øvre indtag af etiske grunde - man kan simpelthen ikke prøve sig frem og se hvad der sker fordi det ville indebære en sundhedsmæssig risiko for de deltagende børn.
Lige præcis Vitamin E får vi normalt i de levnedsmidler, hvor der findes flerumættede fedtsyrer. Det er forskellige vegetabilske olier og også produkter som margarine og minarine, ligesom de findes i fisk som f.eks. makrel og
sild, det findes i havregryn og andre fuldkornsprodukter.
Vitamin-E virker som en effektiv antioxidant i vores mad og man ved at behovet for vitamin E stiger med indholdet af polyumættede fedtsyrer i kosten.
Det er sjældent at man ser mangel på E-vitamin og det vurderes også at vitamin E har en lav grad af toksicitet (forgiftning). Men der mangler dokumentation for en positiv sundhedsmæssig
effekt af store doser vitamin E som tilskud og om man ved faktisk ikke om det kan have bivirkninger...
Så når du spørger "Kan et barn få for meget E-vitamin?" så tænker jeg, at det kan barnet sandsynligvis godt, men der er ikke fastsat nogen grænse, der er ikke noget 'øvre indtag' og man ved ikke nok om evt. bivirkninger. Samtidig er E-vitamin ikke specielt 'farligt' men vil normalt blive dækket, hvis man spiser en varieret og sund kost ...
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske