Svar: Små stykker rugbrød ved siden af grød/mos?
17. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære T.
At sove igennem i din datters alder, betyder at barnet kan sove 5-7 timer uden mælk og det kan sagtens være at max 5 timer er sådan tingene er hos jer. Det behøver der ikke være noget mærkeligt i.
Du har dog ret i at der naturligvis er en sammenhæng mellem indtag af mad og væske om dagen og behov for mælk om natten og derfor er det naturligvis vigtigt at du forsøger at få din datter til at spise så meget om dagen som muligt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04.30-05: Flaske
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt som appelsinbåd, store både af blomme, fersken eller lignende. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske ca kl. 10
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte blomkål eller broccolistykker, en kartoffelbåd eller lignende i hånden at gumle på. Må også meget gerne få små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske ca kl. 13.30 som nu
Eftermiddag 16: Tilbydes en lille smule flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Kan evt. også tilbydes flaske om eftermiddagen, hvis du skønner at det er bedre end grøden for at sikre hende mælk/væske nok.
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Mere udgangspunkt i jeres mad, ris med lidt sovs, grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes kogte blomkål eller broccolibuketter, en kartoffelbåd eller lignende at sidde med selv. Der må altså gerne være lidt med bid og lidt i hånden, men samtidig også stadig rigtig mos, så hun bliver mæt nok. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk videre til næste morgen tidlig.
Det er fint at bruge mme i grød og mos - om aftenen tager hendes mad mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Det vil normalt være passende med 4 flasker i døgnet - max 5, hvis du skønner flaske om eftermiddagen er vigtigt og bedre end grød. Netop det at formiddagsflasken forsvinder er med til at give plads og lyst til mere frokost.
Det kan godt hjælpe på hendes mælkeindtag af hun begynder at få lidt færre flasker, ligesom det er en god idé at holde sig til vand af kop, så hun ikke får mme både i flaske, kop og grød - så kan hun godt blive rigtig træt af det.
Og så må hun meget gerne få mere familiemad og mad i stykker også gerne små rugbrødshapsere osv. som du beskriver.
Med hensyn til blød frugt, så mener jeg frugt som hun kan sidde og sutte saften ud af og rugbrødsbjælker kan hun sidde og gumle på, opbløde med spyt osv. Se i 'babykøkkenet' her på siden hvordan du laver rugbrødsbjælker.
Blomme, fersken, nektariner, melon, kiwi, abrikoser, appelsiner osv. er bløde frugter som gives i store stykker / både hun kan sutte på. Sådan noget som æblebåde er meget hårde og her knækker let et stykke af, som kan sætte sig fast i halsen, så med blød frugt mener jeg frugt som ikke 'knækker' :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende .)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske