Brev:
Smerter ved amning - 4 mdr.
17. november 2009
Alder:
4 mdr.
Smerter ved amning - 4 mdr.
Hejsa
Tusind tak for en god brevkasse. Nu er det igen blevet min tur til at søge råd.
Jeg er mor til en dejlig pige på 4 ½ måned. Jeg havde en del problemer med at få gang i amningen, store sår på brystvorterne, alt for meget mælk osv., men efter ca. 3 uger var det løst, og jeg troede at jeg skulle amme uden problemer, ligesom jeg har gjort ved min store datter.
Da min yngste datter var ca. 5 uger begyndte jeg at få smerter når jeg ammede, eller rettere sagt efter jeg havde ammet og kun i det ene bryst. Min datter havde på samme tid hvide belægninger på tungen. Jeg ringede derfor til min læge og fortalte at jeg havde fået svamp. Der var ikke noget at se på mit bryst. Hun ordinerede Brentan gel til at starte med, dette havde overhovedet ingen effekt, så efter et stykke tid prøvede vi med fluconazol 200mg engangsdosis, dette have heller ingen effekt. Jeg besluttede at vente og se tiden lidt an.
I mellem tiden forsvandt belægningerne på min datters tunge, men mine smerter blev ved. Smerterne varierer utroligt meget, der han være perioder hvor jeg næsten græder, når jeg lægger hende til og der kan være perioder, hvor jeg tænker at nu er det da vist næsten væk. Huden på den ramte brystvorte er også mere sart og jeg får til tider små bitte sår på denne brystvorte.
Efter en periode hvor jeg havde rigtig ondt igen ringede jeg igen til lægen som igen udskrev Fluconazol denne gang 50 mg x 7 dage. Stadig uden effekt. Lægen har nu udskrevet Fluconazol 100mg x 14 til mig.
Jeg synes stadig ikke rigtig man kan se noget på mit bryst, men når jeg er i bad, så er det ligesom om der kommer hvide/gule belægninger på brystvorten, helt inden omkring det sted hvor mælken kommer ud og så er huden mere hård/hærdet på dette bryst. Smerterne stråler ind i brystet og er oftest værst om natten. Jeg har en enkelt gang måtte tage Panodil for at kunne sove. Jeg er meget bevidst om ikke at spise for meget sukker og passer også på med det hvide brød.
Jeg har ikke rigtig specielt meget lyst til at tage Fluconazol kuren, da de tidligere kurer absolut ingen effekt har haft. På indlægssedlen står der ”Det er muligt at børn der ammes, kan påvirkes. Brug derfor ikke Fluconazol Krka, hvis de ammer”. Det gør selvfølgelig også, at jeg har mine betænkeligheder.
Men hvis det ikke er svamp, hvad pokker kan det så være? Min læge har jo ikke engang set mig inden hun udskrev svampemedicin, men på den anden side er der jo heller ikke rigtig så meget at se…
Jeg er efterhånden ved at være godt og grundigt frustreret og også bekymret for om jeg i virkeligheden fejler noget andet og slet ikke burde amme.
Hilsen
En frustreret mor