Svar: Urolig søvn og power naps hele dagen
17. november 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Den ændring du har oplevet i din drengs søvn i 3 måneders alderen er helt normal. Netop i den alder ændrer børn søvnmønster og begynder ofte at sove powernaps i løbet af dagen i stedet for længere og mere sammenhængende lure. Barnet begynder ofte også at kunne være lidt mere vågen imellem sine lure, mere aktiv og opmærksom på verden og man kommer meget hurtigt ind i en rytme, hvor barnet hele tiden slatsover lidt, slatspiser lidt osv.
Med den alder din dreng har nu, vil det være helt relevant at du arbejder på at han skal sove to lidt længere lure dagligt og en lille powernap sidst på dagen. Det vil i den forbindelse være en rigtig god idé at begynde med lidt skemad. Netop det at få mad er med til at påvirke hans indre ur, hans cirkadiske rytme og det er vigtigt at mælk, mad og søvn ligger på nogenlunde samme tidspunkter hver dag, fordi det påvirker hans rytme.
Jeg kan ikke ud af dit brev se om du ammer, giver flaske eller er igang med skemad, men en dag kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes eller flaske og sover lidt videre
Formiddag 9: Ammes / flaske
Puttes til formiddagslur, sover måske 45-60 minutter
Frokost 12: Grød med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes / flaske og puttes til middagslur ca kl. 13. Tidspunktet varierer lidt efter hvor lang og hvor sen en middagslur han har taget, sover her dagens længste lur og hvis I har brug for det, må du gerne lægge dig sammen med ham her, for at få ham til at sove bedre og længere. Det lyder som om at I ville nye dette begge to :)
Eftermiddag 16: Ammes / flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en helt kort powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes / flaske og puttes til natten 19.30-20. Igen afhænger tidspunktet af hvor lang og hvor sen en 3. lur han har taget
Sen aften 23-24: Ammes / flaske og sover videre
Midt nat 03: Evt. ammes / flaske. Nogle børn er 6 måneder inden de kan undvære mælk her.
Når man har en dreng der er så vågen og opmærksom på verden som din dreng, så er det rigtig vigtigt netop at stimulere ham, hjælpe ham med at bruge sig selv rigtig meget både fysisk og mentalt, når han er vågen og du skal være opmærksom på at det at han nogle gange gaber efter kun 1 time eller 1½ ikke behøver betyde at han skal sove, men kan være udtryk for at han keder sig og har brug for at der sker noget, at I laver noget aktivt sammen ... Det kan derfor godt være at du ved at gøre dette kan putte ham lidt senere og dermed opnå en længere og bedre lur, hvor han så også bedre får den dybe søvn med, som du selv er opmærksom på.
Samtidig er det så også vigtigt at hjælpe ham med at koble fra og falde til ro, når det så er sengetid. Det er her fint at bruge en vikle, slynge osv. Men du skal være opmærksom på at han jo nu er ved at være så stor, at han måske også har brug for at kunne flytte på sig under søvn og måske derfor vil sove bedre, hvis han kommer ud at ligge i barnevogn eller ligge i sin seng. Stadig skal han skærmes, kan måske puttes ekstra i dynen eller i en voksipose eller lignende, så han stadig føler sig omsluttet og tæt, skærmet fra larm osv. men altså stille og roligt måske begynder at kunne sove uden at være helt så tæt og huleagtigt puttet ...
Jeg håber at du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske