Brev:
Nattesøvn...
17. november 2009
Alder:
9 mdr.
Nattesøvn...
Kære Helen,
Vores søn Mikkel er nu 9,5 måned, og vi har de sidste par uger bøvlet en del med nattesøvnen... Han kommer i seng omkring kl. 19.30 og falder hurtigt i søvn, men han er nu begyndt at vågne MANGE gange i løbet af natten. I nat var det helt slemt, og han vågnede for hver time - Pyh!
Normalt plejer han at vågne omkring midnat, hvor jeg ammer ham, og så sover han videre til omkring kl. 4-5 stykker, hvor jeg ammer igen. Han plejer så at blive inde i vores seng og putter/sover indtil kl. 7.30, hvor han plejer at vågne. Enkelte gange har han været vågen en ekstra gang i løbet af natten, hvor vi har givet ham en tår vand eller hans sut, og så er han faldet i søvn med det samme igen.
Men nu er det altså oftere og oftere han vågner i løbet af natten. Og tit er det ikke nok bare at give ham sutten eller en tår vand, men vi er i stedet nødt til at tage ham op, og i flere tilfælde har jeg været nødt til at amme ham, for at få ham til at falde til ro igen. Det er også lige som om, at det kun er mig, der kan trøste ham - far som jo ellers går hjemme på barsel duer ikke om natten...
Mikkel har hostet en del de sidste to uger. Mest om natten. Han hoster nogen gange så meget, at han næsten ikke kan få luft. Og jeg kan også høre, at det nogen gange er dét som vækker ham. Men vi har været hos lægen, som tjekkede alt muligt, og hun sagde, at der ikke var noget at se (hverken ørerne, lungebetændelse, influenza, astma osv.). Hun sagde, at vi bare skulle vente en uges tid og se, om det ikke går væk af sig selv...
Nå, men mit spørgsmål til dig er jo så, hvad skyldes de mange natteopvågninger, og hvad kan vi gøre ved det? Er det simpelthen bare en periode vi skal igennem (jeg tænker f.eks. seperationsfase), eller er det noget vi kan gøre for at få en bedre nattesøvn igen?
Jeg tænker jo også lidt på, at jeg i løbet af den næste måneds tid gerne ville droppe en amning eller to (lige nu ammer jeg kl. 19.30 inden han bliver puttet, kl. 23.30 og kl. 4.30). Men lige nu kan jeg ikke helt se, hvordan vi skal få ham til at falde til ro uden amning midt nat...
Han spiser rigtig flot i løbet af dagen (han spiser ALT), er en rigtig glad dreng, som trives og som lige har lært at sidde helt selv og er begyndt at ville stå op og kravle/møvre sig frem. Størrelsesmæssigt ligger han lige i midten af kurven med 9,2 kg. og 74 cm.
Håber ikke at mit brev blev for rodet ;o) Glæder mig til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Karina