Svar: Nattesøvn...
17. november 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Karina
Det er meget normalt at børn i Mikkels alder har svært ved at falde i søvn, sover uroligt og vågner med gråd om natten. Ofte handler det om separationsfasen, som du selv er inde på, hvor de har en naturlig motorisk uro og også en mental uro = mange drømme. Alt hvad de oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme.
Når børn øver selvstændighed og dermed øver sig i at adskille sig fra deres forældre, så bliver de naturligt også mere tryghedssøgende, pylrede, klynkende. De søger ofte brystet lidt hyppigere, vil gerne putte lidt mere osv. og man ser det ofte om aftenen og om natten. Der hvor roen skal falde over dem, hvor de skal give slip på dagen og alle oplevelserne, ja så søger det ekstra nærhed, ekstra fysisk kontakt...
Du fortæller at du lige nu er hjemmefra i dagtimerne og far har barsel, men at du oplever at om natten er det mest mor og brystet der dur - det tænker jeg er helt normalt, netop fordi jeres dreng lige nu øver sig i at adskille sig lidt fra jer og især fra dig. Han kan ikke øve sig så meget om dagen, fordi du der er væk og jeg plejer at sige at han har brug for at hans 'mor-depot' fyldes lidt ekstra op i øjeblikket, jo mere mor han har at tære af, jo bedre går det om dagen. Men derfor søger han dig altså også mere om natten.
Han vågner også fordi han i drømme får sig lagt i stillinger som han endnu ikke mestrer at komme væk fra. Han har brug for hjælp til at komme videre i søvnen. Nogle gange er man nødt til at tage ham op, trøst ham og evt. give ham lidt mælk præcis som du gør, andre gange er det bedre at hjælpe ham med at blive lagt ned i en god stilling igen, få dynen over sig, blive kærtegnet, få lidt vand osv. og holde fast i at han skal sove uden brystet og stille og roligt blive lullet videre i søvnen.
Der er naturligvis heller ingen tvivl om at sygdom, hoste osv. spiller ind og det er meget normalt at børn i denne alder og især i denne årstid døjer med øreproblemer, hoste osv. Det er rigtig godt at I har fået ham lyttet på - jeg ved at der er en virus som florerer i øjeblikket, som giver lidt hoste og slim i bronkierne, men som umiddelbart ikke kan behandles. Der er lige nu ikke så meget andet at gøre end at se tiden an, sørge for at han bliver holdt godt varm, elevere hans hovedgærde lidt, give ham lidt lun mælk eller evt. lidt tynd kamillete inden sengetid for at løsne slimen og berolige luftvejene lidt, så han sover bedre.
Hvis han får feber, begynder at hoste mere og virker alment påvirket af det, så skal han naturligvis undersøges igen. Det skulle jo helst ikke sætte sig som lungebetændelse eller give ham vejrtrækningsproblemer.
Så lige nu lyder det altså som en periode I skal igennem og du skal naturligvis holde fast i de gode vaner med helst kun 3 amninger dagligt - aften, sen aften og tidlig morgen, så du ikke får øget behovet unødigt, modsat skal du så også anerkende at han lige nu har lidt mere behov for mor og at det er en del af hans løsrivelse.
I 10 måneders alderen vil man normalt kunne nøjes med at amme 2 gange dagligt, - aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Du må se hvad tiden bringer - er det sygdom i denne periode, så er det naturligvis svært at skære særlig meget ned :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske