Svar: Sover kun 1 time ad gangen om dagen
17. november 2009
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Velkommen tilbage og tillykke med lillesøster :)
Det lyder som om at I har fået jer en lille aktiv pige, som er begyndt at følge rigtig meget med i verden. Det er dejligt og helt okay, men hun skal naturligvis også sove lidt ...
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på 3 lure dagligt og hvis hun sover fra kl. 19.30-6.30 i løbet af natten - altså ca 11 timers nattesøvn, så vil det være relevant at hun sover ca. 4-5 timer i løbet af dagen - altså ca 15½ time i døgnet ialt. Dette er et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre børn sover lidt mindre.
Det vil være meget fint, hvis du kunne skabe en rytme, hvor hun sover formiddagslur, middagslur og en lur sidst på dagen. Det gør ikke noget om det er en kort lur, en lang lur og en kort lur eller om det er 3 lige store lure. Der må du forsøge at finde ud af, hvad der passer jer bedst :) Måske sover hun lige nu 4 lure a en time og så er det faktisk helt okay og sådan hun har det bedst lige nu ... Men du skal naturligvis også have det godt :)
Jeg får lidt indtryk af at hun gerne vil sove en lang lur, hvis du triller hende en tur, du kan derfor med fordel forsøge at arbejde på en lidt længere middagslur dagligt, ved at gøre det til en vane at trille hende der. Lige nu skal du ikke tænke så meget på dårlige vaner osv. men mere på at det er vigtigt at hun får en god lang lur midt på dagen.
Det er også rigtig godt at du er begyndt at give hende en sut, når hun skal sove som en del af putteritualet. Du kan også indføre en bestemt måde at putte hende på, kærtegne hende på, ord du siger osv. så hun stille og roligt foreberedes til at skulle sove. Det er f.eks. måden du putter hende i soveposen eller dragten hun får på, når hun kommer ud i sin barnevogn. Det hele hører med til ritualet.
For at sutten ikke skal falde ud af munden, så vil det være rigtig godt at vælge en sut med en suttering, hvorigennem du kan trække en stofble. Stofbleen vil give sutten lidt støtte, når hun sover (og har hovedet til siden) hvorved den lettere bliver i munden. Når hun først sover, så må sutten dog meget gerne ryge ud :)
Du skal være opmærksom på hvornår hun er parat til at sove. Små børn har forskellige bevidsthedstilstande, som det vil være godt for dig at kende til, fordi det fortæller dig lidt om hvornår du skal putte din datter.
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, Øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Du skal naturligvis også sørge for at hun er godt mæt når hun bliver puttet. Det er en god idé at du f.eks. giver hende mad, når hun vågner af en lur, bøvser, pludrer osv. så skifter du hende, svøber hende evt. og så giver du hende mad igen hvorefter hun så skal sove.
Bibehold dine rutiner med putteritual, mad, svøbning, mad igen og put hende så der hvor du ønsker hun skal sove. Kærtegn hende blidt, nus hende lidt, lad dine hænder ligger på hendes krop, vug hende lidt med vognen, hvad der nu skal til for at få hende til ro. Hvis hun har tendens til at vågne op allerede efter 30-40 minutter, så være parat, læg hænderne på hende, brug de samme kærtegn, samme sutteklud ved ansigtet osv. og se om det så kan lykkes dig at holde hende sovende.
Når hun sover så skifter hendes søvn mellem to faser, hun sover dybt og afslappet og hun drømmer og er mere uroligt sovende, det vil jeg ikke komme videre ind på her. Det du skal være opmærksom på er altså at din datter skal puttes på det rigtige tidspunkt så hun lettere holdes sovende. Du skal regne med at hun vil kunne holde sig vågen et par timer, så skal hun sove igen.
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske