Brev:
Søvn, sove for meget
17. november 2009
Alder:
9 mdr.
Søvn, sove for meget
Hej Helen.
Tak for dit seneste svar, hvor du kom med et bud på mad-indtag og søvn for min 9 måneder gamle datter Luna. Dit svar har fået mig til at tænke på om Luna mon sover for meget om dagen. Hendes sove-rytme ser sådan her ud:
19.00 - lægges i seng for natten. Vågner ca 23.00 og får vælling. Står op kl 5 - vil ikke sove videre herefter, selv efter flaske (200 ml mme).
Lægges igen kl 7.00 og sover mellem 1½ og 2 timer. Får havregrød når hun vågner.
Lægges igen ca kl 11.00 og sover ca. 1½-2 timer. Får frokost når hun vågner (bolle eller rugbrød, frugt og øllebrød, hvis jeg ikke synes at hun spiser nok. Hun er ikke oppe på så meget tygge-mad endnu, men vil det gerne). Får 100 ml. mme inden hun skal ud igen.
Lægges igen ca kl 15.30 og sover mellem 45 min og 1½ time.
Spiser aftensmad kl 17-17.30. Vil ikke længere have mos, så får stykker af kartofler, gulerod, broccoli etc. og frikadelle, pølse, fisk e.l. Herefter ofte grød, da hun ikke tager helt nok tyggemad endnu.
Får flaske, 200 ml mme inden hun skal sove. Tager ofte kun 100 ml.
Som du kan se sover hun meget i løbet af dagen: 3 lure, og ml. 4-6 timer. Hun er super nem at lægge, sover dejligt i sin barnevogn, og det er nemt at fornemme på hende, når hun er klar til en lur, hvilket oftest, som du ser, er efter 2 vågne timer (hvor hun knokler rundt, er meget livlig og glad). Det ville være dejligt hvis hun kunne sove videre om morgenen efter flaske kl. 5, men det vil hun altså ikke!
Emnet for mit tidligere brev var, at Luna vågner mange gange om natten. Det går dog bedre, faktisk, men kan det at hun vågner ofte skyldes, at hun sover for meget om dagen? Vi har overvejet at prøve at droppe en lur, men hun lader til at have behov for de lure hun får. Vil det så give mening at give hende færre lure - eller forkorte dem hun tager? Er det ikke synd? Hvad siger du?
Hilsen os