Svar: Søvn, sove for meget
17. november 2009
Alder:
9 mdr.
Hej med jer
Der er ganske givet en sammenhæng mellem Lunas afbrudte nattesøvn og hendes tidlige morgenvågning - og så det faktum at hun ofte sover mellem 4-6 timer på en dag. Gennemsnitligt vil de fleste børn i jeres datters alder, have brug for to lure dagligt - samlet mellem 2½ - 4 timer og natten vil så vare ca 11 timer - altså 14 timers søvn samlet på et døgn.
Jeres datter sover ofte mere end dette, men søvnkvaliteten (i hvert fald om natten) er så ikke så god. Det kunne derfor være ønskeligt, om man kunne afkorte søvnen om dagen på den måde at hun stille og roligt begynder at sove 2 lure i stedet for tre og således også begynder måske at kunne sove en lidt længere nattesøvn om morgenen - bare en time ville sikkert være dejligt :)
Det at ændre på børns søvnrytme og deres middagslure dagen igennem er meget komplekst indenfor søvn og 'søvnteori'. Det jeres datter har brug for er jo at få den rette mængde søvn, men bedre fordelt over dag og nat end det er tilfældet lige nu.
Så i stedet for 3 lure dagligt, hvor den første lur ligger som en meget tidlig morgenlur, kunne det være ønskeligt at flytte den til lidt senere og lidt senere igen for at det bliver en formiddagslur der faktisk starter der, hvor morgenluren lige nu slutter. Det vil altså være hensigtsmæssigt at arbejde på at hun flytter sin morgenlur til kl. 9 i stedet for kl. 7.
Det vil på sigt flytte tidspunkterne for hele dagen, således at også middagsluren kommer til at ligge et par timer senere end nu og den 3 lur vil til sidst helt kunne springes over. Den søvn hun så kommer til at mangle om dagen skulle så meget gerne forlænges i nattesøvnen om morgenen ... Det er komplekst, men jeg forsøger at beskrive det så let som muligt :)
I første omgang kan det være en idé at I prøver at putte hende lidt senere end nu. I stedet for at putte hende allerede kl. 7, så prøver I at putte hende 7.30 i stedet for, hun vil forhåbentlig falde godt i søvn og vil måske endda sove lidt længere end hun plejer. Det vil altså med det samme eller i hvert fald i løbet af et par dage gøre at selve middagsluren begynder at flytte på sig og hun således også puttes senere der.
Hvis I begynder at kunne putte hende kl. 12-13 i stedet for allerede kl. 11, så vil hun naturligt også der måske sove lidt længere end hun gør lige nu og I er rigtig godt på vej. Der kommer dog en perioden om eftermiddagen, hvor hun naturligt vil være lidt ekstra træt og pylret - men det må I stå igennem. Det er vigtigt at holde fast i de to lure og den gradvise ændring og dermed forlængelse af hver enkelt lur, så hun tilsidst holder sig vågen sidst på dagen og således sover til normal tid om aftenen - den tid er den samme som nu.
Når det er sagt, er det dog fortsat også vigtigt at hun ikke stadig sover 6 timer om dagen, idéen er jo netop at hun på sigt skal gemme lidt søvn som så lægges til nattesøvnen om morgenen. På sigt, kan det derfor blive nødvendigt at vække hende fra lurene om dagen, så hun ikke stadig sover dagen væk men bare af to omgange, men i stedet netop får forlænget sin nattesøvn en lille smule.
Håber at mine tanker og forklaring hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske