Svar: Svær at putte - 7 mdr.
17. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Helle
Hvornår vi sover og hvornår vi føler træthed afhænger af flere forskellige ting. Man taler om at vi har et indre ur, det der også hedder en cirkadisk rytme.
Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne og aktiviteter er således også med til at gøre os trætte. Vi har brug for stimulation både mentalt og fysisk for at sove godt og også for at føle behov for søvn.
Maden vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til samtidig med at mad er vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. Det hele hænger sammen.
Og jeg tænker at det er rigtig vigtigt at I hjælper jeres datter med at finde en rytme, som naturligt vil gøre det lettere at putte hende, fordi hun føler behov for søvn :)
En plan for dagen til en pige på 7 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske kun 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være mos fra glas eller hjemmelavet mos. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker (se hvordan du laver dem i babykøkkenet her på siden), agurkestænger og lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet kan variere efter hvor lang en formiddagslur hun har taget, sover her 1½-2 timer
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Powernapper ikke mere om eftermiddagen
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Må gerne få lidt ris med sovs, indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsagerne, lidt laks fra ovnen i grøntsagerne osv. og kan også tilbydes lidt kogte blomkål og broccolihoveder i hånden at gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig
Som I kan se er det vigtigt at I ikke putter hende alt for tidligt, men lader hendes vågne tid være aktiv tid. Der må gerne gå 3 timer imellem hendes lure og det gør ikke noget at hun om formiddagen kun sover 40 minutter, hvis hun så derefter er vågen, aktiv, spiser godt osv. så kan hun puttes til en længere middagslur.
For at holde rytmen er det vigtigt at hun får mad på nogenlunde samme tidspunkt hver dag og at kosten sammensættes nogenlunde som beskrevet her - det hele fordi det påvirker hendes indre ur. Det er også en god idé at I i en periode vælger at trille hende en middagstur, hvor I starter med at lade hende sidde op i vognen, kigge på verden, mærke vinden i ansigtet - sørger for at hun bliver fyldt rigtig godt op med stimuli og først når hun viser sig parat, så lægger I hende ned og putter hende. Læg mærke til klokken, det giver jer end idé om hvornår I kan putte hende indendøre, - hvad tidspunkt der reelt er hendes puttetidspunkt :)
Jeg ved godt at I skriver at det er svært at putte hende i barnevognen, men det er en periode jeg synes I skal forsøge det. Alternativet kan være at lægge sig med hende i løbet af dagen for at se om den tætte fysiske kontakt, de nedrullede gardiner, frisk luft i soveværelset osv. kan få hende til at overgive sig og sove en længere middagslur. Det er et spørgsmål om at få påvirket hendes indre ur og føle behov for søvn :)
Du skriver "Det må vel snart være på tide, at hun nogenlunde selv kan falde i søvn?" og jeg tænker, det kommer helt an på hvad der ligger i det. Alle børn har brug for deres forældre når de skal sove. Det er helt naturligt at have brug for at mærke man ikke er alene, at blive lullet til ro og føle sig tryg ved at overgive sig til søvnen og skulle slappe af. At skulle sove er det samme som at skulle separere sig fra sine forældre i en periode og det er naturligt svært når man er et lille barn ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske