Svar: Søvn og sut - 3 mdr.
18. november 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Skou
Det er helt naturligt at børn i din drengs alder falder i søvn med en sut i munden, det virker beroligende og afslappende og får barnet til at overgive sig til søvnen på en god måde; men det sker også nogle gange at barnet bliver for afhængig af sutten for at kunne sove ...
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Din dreng er ved at blive afhængig af at få sin sut, han kan kun sove, hvis du giver ham sutten i munden, han er for lille til at kunne finde sin sut selv og det er derfor problematisk at lære ham at han kun kan sove med sutten - fordi du så hele tiden skal stå på spring (både dag og nat) for at sørge for at han har den ...
Sutten er fin og beroligende, når han har fået mælk, puttes og skal overgive sig til søvnen. Men det er sådan at når vi sover, så afslappes vores kæber og her vil sutten ryge ud. Hver gang jeres dreng skifter søvnfase, så vil han vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og det er hans søvnassociation der skal få ham til at sove videre igen. Vi har mange opvågninger under søvn, vi vender os lidt, flytter på os osv. og det er meget normalt at børn vågner op efter ca 40 minutter og har brug for hjælp til at blive lullet videre i søvnen igen.
Men det er her vigtigt at du forsøger at indføre noget andet end sut, prøv at få ham til at sove videre, med den klud ved ansigtet, kærtegn, beroligende ord osv.
Ellers kan I risikere at bevæge jer ind på det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn, hvor din dreng lærer at han kun kan sove hvis han har sutten i munden. Hver gang han falder i dybere søvn og kæben slappes af og sutten ryger ud og han så begynder at sove lidt lettere igen så registrerer han at sutten er væk og vågner op, forventer at du putter den i munden igen - han har lært at han ikke kan sove uden.
Så du skal stille og roligt forsøge at få ham til at sove videre i søvnen uden afhængighed af sutten ...
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske