Svar: Søvn - søger mere mælk om natten end om dagen
18. november 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Dorthe
Børn vil naturligt i 3-4 måneders alderen begynde at ændre søvnrytme, og man oplever ofte at barnet begynder at powernappe lidt mere dagen igennem. Samtidig vil mange børn også have behov for mere mad, de er ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser og man kommer hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt ...
Der er derfor rigtig vigtigt at du er opmærksom på at din dreng får mælk nok hele dagen igennem og ikke kun hver 5-6 time, for så er det naturligt at han nu bytter om på nat og dag... :)
Vi sover alle bedst på fyldt mave og det er helt naturligt og helt relevant at du ammer ham inden han skal sove. Faktisk vil det være rigtig godt, hvis du kunne amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, lege med ham, skifte ham osv. og så amme fra modsatte bryst inden han skal sove igen. Næste gang han vågner, så ammer du fra den side, hvor han tog toppen sidst, sikrer dig at han spiser godt og effektivt der, skifter ham og tilbyder toppen fra modsatte side inden han igen skal sove.
På den måde sikrer du ham rigtig meget mælk i løbet af dagen og kan således bedre arbejde på at trække tiden ved brystet om natten. Lige nu er det jo et reelt behov for mælk der gør at han søger brystet hver hele til hver anden time natten igennem.
Du er altså nødt til at holde ham til brystet i løbet af dagen og som sagt meget gerne to gange mellem hver lur. Det vil derudover være en rigtig god idé at du nu arbejder på at han skal sove 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen.
Det kan godt være at 4 timers søvn i løbet af en dag er nok, det kommer helt an på hvor lang hans nattesøvn er. Hvis han sover 10-11 timer om natten afbrudt af mælk så er det helt fint kun at sove 4 timer sammenlagt om dagen.
Det kan dog sagtens tænkes at du ved at amme ham både før og efter en lur kan få ekstra mælk i ham og dermed også få ham til at sove et længere stræk om dagen - fordelt på 3 lure - så han afkorter nattesøvnen lidt og generelt begynder at sove bedre både dag og nat.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske