Svar: Spise vores mad
18. november 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Louise
I en alder af 9 måneder er det helt naturligt, helt okay og faktisk rigtig fint at du fortsat supplere mad i stykker med lidt mos. Din datter vokser stadig meget og bruger rigtig meget energi i løbet af en dag, hun kravler, begynder at rejse sig ved tingene og hvis hun skal nøjes med hapsere hun selv kan spise, så får hun ganske givet ikke nok ... Det kræver utrolig stor koncentration at spise mad i stykker og hun bliver simpelthen for træt inden hun er mæt nok, derfor skal du supplere med lidt mos.
De fleste børn er derudover omkring 16 måneder inden de mestrer at spise med en ske, derfor vil børn helt op i denne alder have behov for at man hjælper dem med lidt skemad. Det betyder i forhold til din datters alder, at hun naturligt fortsat skal have grød om morgenen og når du laver aftensmad, så vil det være helt super at du f.eks. moser kartofler med lidt sovs eller giver ris med lidt sovs og lignende og giver hende dette med en ske og ved siden af kan hun så spise små stykker frikadelle og lidt kogte ærter osv.
I forhold til at få hende igang med jeres mad, så er det vigtigt at du laver børnevenlige retter og her er retter med hakket kød og sovs ofte en god idé. Det kan være retter som lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, laks med ris og sovs, farsbrød med grøntsager og sovs, frikadeller af kød eller fiskefars, rødspættefileter osv. osv. De lidt 'gammeldags' retter er gode til børn.
Du kan sagtens give hende retter som her nævnt og f.eks. mose det med en gaffel ved siden af at hun så får lidt mad i stykker for også at øve sit pincet greb. At spise 8-10 hapsere er faktisk super fint for hendes alder!
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes evt. og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, tilbydes kogte ærter, gulerødder, majs eller lignende, gerne rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer osv. som supplement til rugbrød og må så også meget gerne suppleres med lidt mos fra glas eller rest fra aftensmaden. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Der gives både moset mad og mad i stykker som hun selv kan spise. Maden er det samme som I spiser, men naturligvis i en konsistens som hun kan kapere - maden må gerne smage af noget. Vand eller mælk af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Evt. amning
Så grøden har din datter fortsat brug for, men grøntsagsmosen vil meget fint kunne være den mad I andre spiser som du moser og på den måde stille og roligt får mere og mere af jeres mad i hende :)
Jeg håber at ovenstående viser dig hvordan - gå også ind i babykøkkenet her på siden og find lidt inspiration :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske