Brev:
Skrig og skrål hver aften
18. november 2009
Alder:
3 mdr.
Skrig og skrål hver aften
Hej Helen
Mit spørgsmål går på hvordan vi kan undgå skrig og skrål hver aften ved sengetid.
Min datter på 3 mdr har siden hun blev 2 uger skreget meget. Vi har været igennem alt tænkeligt - zoneterapeut, kiropraktor osv uden den store hjælp. Hun skriger ikke længere fra eftermiddag til midnat, men nu "kun" hver aften når vi forsøger at lægge hende til at sove.
Hun er begyndt at sove ok om dagen. Jeg ligger hende i liften med et klæde over liften og vugger hende kort. Hun falder hurtig i søvn og jeg lægger hende ud i barnevognen. Ved at det er en dårlig vane med at vugge liften, men det er det der virker lige nu. Om aften forsøger vi samme teknik, men der vil hun ikke og begynder at skrige uafbrudt til vi giver op.
Jeg har fulgt min sundhedsplejerskes råd om at give hende bad, massage osv ved 19 tiden eller lidt før. Nogen gange kan det lykkes at få hende til at sove hvis jeg kan amme hende i søvn men hvis hun ikke vil sutte eller hvis hun ikke falder i søvn ved brystet er hun umulig at få til at falde i søvn på trods af at hun virker træt. Når hun falder i søvn vågner hun enten i det jeg lægger hende eller max 20 min efter og vil ikke sove igen. Jeg opgiver efter en masse skrigeri og tager hende med ind i stuen hvor hun stopper med at græde. Vi hygger lidt til hun igen virker træt ved ca 20-2030 tiden. Men også her er det næsten en umulig opgave.
Hun skriger sig selv i søvn ved 21.30-22 tiden. Det er umulig bare at ligge hende for sig selv i sengen da hun straks begynder at skrige. Hun vil ingenting. Har prøvet alt. Ville ønske at jeg ikke skulle vugge, tysse og vandre rundt med hende. Ved bare ikke hvordan jeg skal få hende til at falde i søvn uden skrig og skrål. Har også forsøgt at gå op med hende før hun viser træthed med samme resultat. Hun bruger ikke sut trods utallige forsøg. Har forsøgt med en nusseklud men hun bliver vred når jeg lægger noget op til hendes hoved. Forsøger at æde den og begynder at skrige lidt efter.
På forhånd tak - den desperate mor