Svar: Skrig og skrål hver aften
18. november 2009
Alder:
3 mdr.
Kære desperate mor
Tak for dit brev og tillykke med lillesøster:)
Mit umiddelbare bud er at du putter din datter for tidligt om aftenen. Hun lyder ikke til at være parat til at sove allerede kl. 20 - men først 1½ time efter og det er faktisk helt okay i forhold til hendes alder ...
Det er sådan at børn i 3-4 måneders alderen ændrer søvnrytme og at deres søvn begynder at være lidt mere anderledes sammensat end den har været tidligere. Mange forældre har en formodning om at et godt puttetidspunkt for børn i denne alder er at blive puttet kl. 20 men sådan er det ofte ikke. Børn i denne alder har normalt en rytme, hvor de sover 3 lure dagligt og den sidste lur ligger ofte så sent på dagen at barnet naturligt først går i seng kl. 22 ... Så mit forslag til jer er at se lidt mere på dagens rytme og ikke forvente at lillepigen kan sove allerede kl. 20. Det skal hun nok komme til, men det er først om et par måneder.
Det er altså helt naturligt at hun protesterer når I forsøger at putte hende, og tydeligt er glad og langt mere tilfreds, når I opgiver og tager hende med ind i stuen igen :)
Prøv om du kan følge en plan for dagen der ser nogenlunde således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Tilbydes ofte en ekstra morgenamning at vågne på.
Formiddag 9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 12-13: Ammes
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover her sin 3. lur og nogle gange ligger denne lur så sent f.eks. mellem kl. 18-19 at barnet naturligt ikke vil kunne sove igen før kl måske er 21.30-22.
Aften: Ammes efter behov, spiser ofte hyppigt hele aftenen igennem og fylder sig på den måde rigtig godt op til natten.
Puttes kl. 21.30 og sover herefter til først på natten ca kl. 01 - ammes og sover så videre igen.
Måske er den lur jeres datter tager kl. 19 hendes egentlige 3. lur? Måske er det en ekstra lur hun tager fordi du luller hende til det?
Mit råd er altså at du prøver at se på hele dagens rytme og lige nu indstiller dig på at det er naturligt at lillepigen er vågen om aftenen, gerne vil være med i stuen, gerne vil spise hele tiden, følge med og være aktiv og naturligt går sent i seng. Så brug kræfterne på at få en god rytme ind om dagen, så hun får sine tre lure dagligt og lad gerne lurene ligge så hun sover godt men ikke så tidligt at det hele kammer over om aftenen. Hun må lige nu meget gerne sove sent :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske