Brev:
Søvn - at putte uden gråd
31. maj 2004
Alder:
5 mdr.
Søvn - at putte uden gråd
Et lignende spørgsmål er sikkert blevet stillet og besvaret, jeg synes bare ikke jeg kan finde det nogle steder, så jeg tillader mig at spørge igen...
Vores datter på 5 mdr har i lang tid først villet sove omkring kl. 22.00- 23.00. Til gengæld sov hun så ofte til 8.30-9.00 om morgenen. Vi kunne dog godt tænke os, at hun kunne sove lidt tidligere.
Vi forsøgte at flytte lidt rundt på hendes sovetider i løbet af dagen, og skære lidt ned på hendes søvn, så vi var helt sikre på at hun var søvnig. Det er også lykkedes fint, så hun vågner nu omkring 6.30, sover igen fra kl. 8.00-ca.10.00 og igen fra 12.30-ml.14-15.oo.
Tidligere sov hun altid en lille lur omkring aftensmadstid, men denne lur har vi forsøgt at undgå at hun får. Dette resulterer i, at når kl. bliver 18.30 - 19.00 er hun meget udmattet. Hun får nattøj på, får en flaske MME, vi synger for hende og ligger hende i seng. Først ligger hun og klynker lidt, hvor vi kigger til hende ind i mellem. Så begynder hun for alvor at skrige. Helt og aldeles hjertensskærende.
Første aften forsøgte vi at lade hende græde ca. 1.min, hvorefter vi gik ind til hende, gav hende sutten, puttede hende og gik igen. Så sov hun ca. ½ time, hvorefter hun vågnede og startede forfra. Så gentog vi ovenstående i ca. 1½ time, hvor hun græd mere eller mindre hele tiden, kun afbrudt af at vi aede hende. Når vi så havde gjort det lidt, begyndte hun igen, når hun opdagede, at vi ikke ville tage hende op. Tilsidst kunne vi ikke holde gråden ud mere, tog hende op, og hun holdt straks op med at græde. Hun fik en flaske mere og faldt så i søvn.
Næste aften forsøgte vi at sidde ved hende når hun skreg, men det eneste, der hjælper når hun skriger så hjertensskærende er at tage hende op. Der gik igen ca. 1½ time med dette, og når hun kom over til os, var hun i godt humør, men gned sig i øjnene af træthed (og udmattelse efter at have grædt så længe)
Alle steder står der blot, at man ikke skal tage barnet op igen, det er bare utrolig svært når hun græder så meget.
Vi har ikke prøvet nogen metode i lang tid, da vi er i tvivl om, hvilken metode vi skal benytte. Håber du kan hjælpe.
Med venlig hilsen den meget ukonsekvente mor