Svar: Søvn - at putte uden gråd
31. maj 2004
Alder:
5 mdr.
Kære meget ukonsekvente....men meget omsorgsfulde mor!
Naturligvis skal man tage sit barn op, når det græder, hvem har dog fortalt jer andet!
Gråd er den eneste udtryksform barnet har, når det vil fortælle at noget er galt. Jeg tror på at det er vigtigt at reagere på barnets gråd. Ved at man reagere, så ved barnet at det bliver forstået at det bliver hørt, og det er med til at skabe en naturligitillid til sin omverden. En tillid til at man altid vil blive forstået og hørt, også når barnet bliver større. børn har altid brug for at vide, at de kan komme til deres forældre.
Når jeres datter skriger, så er det fordi hun føler sig utryg. Hun føler sig forladt, når I går fra hende og derfor holder hun op med at græde, med det samme I tager hende op,- hun er blevet forstået og hun er blevet hørt.
I skal naturligvis være sikre på at hun ikke græder fordi hun er sulten. Du skriver at hun om aftenen falder til ro efter at have fået en flaske mere. Det vil derfor være godt at I overvejer om hun skal fyldes lidt mere op i løbet af dagen og også begynde på noget skemad, hvis I ikke er igang med det.
Det kan være lidt farligt at forhindre barnet i at sove, når det egent lig er træt, eller at forkorte middagsluren for så lille et barn, da resultatet kan være at hun bliver overtræt og dermed får sværere ved at finde ro.
Som jeg læser jeres brev, så har det hidtil fungeret med at hun kom sent i seng, da hun så også sov længe, men fordi I gerne vil have lidt voksentid sammen, er det ønskeligt at hun ændrer sine sovevaner,- er det rigtigt?
Jeg kan I princippet godt forstå det, men hun er stadig så lille at det kan være svært at skabe en helt fast rytme. Det betyder dog ikke at I ikke kan forsøge.
Start med at beslutte jer for et bestemt putteritual. Det kan være at få et bad, komme i nattøj, få en flaske og så blive puttet. Et bad kan være med til at gøre hende træt på en fysisk måde, så hun nemmere vil kunne falde til ro.
Sørg også for at hun får lov til at sove, når hun viser tegn på træthed og ikke holde hende unødigt vågen, det giver kun tilbageslag.
Der findes to bøger på markedet omkring børn og søvn, som er meget dikuteret. Den ene hedder 'Godnat og sov godt' og den anden hedder 'The no-cry sleep solutionen'. Ingen af bøgerne er helt perfekte men den sidst nævnte er efter min mening bedre end førstnævnte. I kan læse min anmeldelse af bøgerne under min bogguide.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske