Svar: Lidt om søvn og fest på madrassen
19. november 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Tvillingemor
I princippet må pigerne gerne blive puttet i seng og ligge og pludre med hinanden og øve deres vokale repertoire når de er blevet puttet - det behøver du ikke sidde og vente på :)
Så prøv om du kan putte dem, så de fortsat er trygge og glade ved at komme i seng og prøv så at gå kortvarigt og se hvad der sker. Hvis de bare ligger og har det fint, så lad dem være. Det er helt naturligt at måtte beregne ½ time til indsovning, sådan er det også for de fleste voksne (med mindre man har tvillinger og derfor dejser om så snart hovedet rammer puden:)) - vi kan ikke sove med det samme vi går i seng. Nogen ser fjernsyn, andre læser krimier og atter andre gætter kryds og tværs - eller måske bruges tiden til lidt parforhold :)
Når du har puttet dem, og har lavet jeres faste ritual, så prøver du at gå. Hvis de græder så går du naturligvis tilbage, hjælper dem med at blive lagt i en god stilling osv. igen og så prøver du atter at gå.
Når det er sagt, så skal pigerne måske også puttes lidt senere end de bliver lige nu - for du skriver at deres 3. lur ofte ligger kl. 18 og nogle gange senere - og det er helt normalt for deres alder, det ændrer sig igen - men så er det sandsynligvis for tidligt at blive puttet igen allerede kl. 20. Måske skal du først putte dem kl. 21-21.30 ... Husk det er en periode, de skal nok blive vænnet til en godnattid omkring kl. 20, når de begynder at springe 3. lur over :)
Jeg kunne altså godt forestille mig at de ville falde i søvn ret hurtigt og holde mindre fest på madrassen, hvis de blev puttet lidt senere end tilfældet er lige nu ...
Rigtig meget held og lykke fortsat med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske