Svar: Spisevaner - 2 mdr.
19. november 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Sanne
Så længe din dreng ikke overspiser, altså ikke tager mere end hans udregnede behov, så synes jeg du skal give ham, hvad han virker til at have behov for.
Med en vægt på 6 kg, ligger hans døgnbehov på ca 1000ml mælk. Fordelt på 6 flasker i døgnet svarer det til at han skal have 166ml hver gang. Han skal her have lov til at flekse, så han nogle gange måske spiser 180 og andre gange kun spiser 140 - sålænge han samlede indtager ikke overstiger det udregnede behov med flere hundrede ml, så skal du give ham det han virker til at have behov for. ...
...
Det er rigtigt at man skal være opmærksom på børn der får flaske og deres vægtøgning, fordi de meget hurtigt kan komme til at spise for meget. Mælken flyder let til dem af flasken og de skal derfor ikke arbejde for føden på samme måde som børn der ammes, hvorfor de let kommer til at spise for meget - men han må stadig gerne få sit udregnede behov dagligt! :)
Så ro på - giv du ham bare mælk selvom han tager godt på. Han lyder til at være en dreng der optager næringen fra mælken rigtig godt og det er jo et sundhedstegn :)
Fortsat held og lykke med dem begge to.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske