Svar: Olie i grød
19. november 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det anbefales at man varierer mellem forskellige typer af fedtstof i barnets mad. Det er derfor ikke nok at bruge hørfrø olie eller "livets olie" - det er en god idé at bruge alle former for fedtstof, for at give barnet så bred en vifte som muligt.
Det vil sige at du meget gerne må bruge både smør, kærgården, bakkedal, plantemargarine, olie af forskellig slags - vindruekerneolie, rapsolie, tidselolie osv. og derfor variere det bedst muligt. Personligt synes jeg f.eks. at en grød smager bedst med en smørklat og at grøntsagsmos godt kan være med lidt olie ...
Når din dreng bliver 6 måneder og skal til at have kød og fisk i grøntsagsmosen så vil især fisk også være med til at give ham gode omega 3 fedtstyrer som er vigtige for ham og det vil være på en helt naturlig måde og det vil samtidig også sikre ham et vist indtag af f.eks. jod og selen - det får man f.eks. ikke, hvis man giver fiskeolie. Så rigtig fisk er altså bedre end fiskeolie.
Der sælges helseolie som aldrig før, men som udgangspunkt har barnet ikke brug for en masse specielle olier i sin mad, men en naturlig variation af forskellige fedtstoffer - så du må gerne bruge de olier du har i grøden, men du bør også bruge andre fedtstoffer :)
Håber dette hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske