Svar: Sødmælk og modermælkserstatning - 7 mdr.
20. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære M
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 flasker dagligt. I 8-9 måneders alderen vil 3 flasker normalt være passende og i 10 måneders alderen 2 flasker som så giver barnet den mængde jern der er nødvendigt indtil 12 måneder.
Det handler ikke kun om at sikre barnet kalk og jern, men også om at sikre barnet væske nok og det er de færreste børn der vil være i stand til at drikke væske nok af en kop - også selvom de er gode til det.
Jeg ved ikke hvor stor din dreng er, men du skal regne med at han nok skal have 1000ml væske i døgnet, måske mere - vejer han f.eks. 8 kg, så ligger hans behov på ca 1200ml. Derfor vil 4 flasker i 7 måneders alderen - det svarer til mellem 700-800ml ofte være et reelt behov. Han kan naturligvis godt nøjes med mindre, hvis han drikker meget af kop og du bruger mme i grød og mos - men stadig er væskebehovet stort ...
Som jeg læser den plan du har sendt, så får din dreng slet ikke flaske sen aften eller tidlig morgen og det synes jeg faktisk er lidt problematisk ... Det handler om at skemaden jo naturligt vil begynde at fylde mere og mere om dagen og dermed tage pladsen op for mælken, så hvis han ikke får mælk/væske nok om dagen, hvornår skal han så have det ...? Derfor er flaskerne på ydertidspunkterne normalt de flasker der bibeholdes og det er flaskerne om dagen der forsvinder først.
En flaske sen aften inden du selv gå i seng, vil han sandsynligvis kunne drikke mere eller mindre i søvne, der er således ikke tale om at du begynder at vække ham for at give ham mad, han får bare sin mælk og sover roligt videre.
Det anbefales ikke at give for meget komælk til børn under 9 måneder og jeg synes bestemt ikke at du skal udskifte mme med sødmælk. Når vi anbefaler at børn kan få sødmælk, så er det fordi I så kan spise det samme - det vil sige at hvis du laver kartoffelmos eller lidt sovs med sødmælk så kan I alle spise det samme og på den måde tager hans mad mere og mere udgangspunkt i jeres mad.
Han behøver i princippet slet ikke at få sødmælk af kop før han er 12 måneder gammel, han har som sagt bedst af at få mme og når han bliver et år, så kan han få lidt letmælk og flasken vil naturligt stoppe.
Hvis han nogle dage ikke får mme nok, ikke når op på de 400ml så er det en god idé at give ham jerntilskud. Men som udgangspunkt er det altså bedre at sikre ham mme nok hver dag og meget gerne indføre en ekstra flaske sen aften ... :) Ikke kun på grund af jern og kalk, men faktisk i forhold til væskeindtag.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske