Brev:
Komælk contra erstatning og modermælk
1. juni 2004
Alder:
6 mdr.
Komælk contra erstatning og modermælk
Jeg ser overalt at komælk først anbefales fra barnet er 6 mdr. og kun i små mængder. Jeg kan imidlertid ikke finde ud af, hvorfor det er sådan. Hvad indeholder komælk, som ikke er godt for babyer?
Jeg har hørt, at det skulle være protein-molekylerne i animalisk mælk, der er større end i vegetabilske produkter (og mme, fordi de er gjort mindre), og som derfor ikke kan fordøjes godt nok. Hvis det er rigtigt, hvad så med min mælk? Eller er det, som andre siger, mælkefedt, der er usundt?
Jeg giver min søn (på 5 1/2 mdr., 9 kg, 70 cm) lidt smør (mindre end en tsk.) og mælk (ca. en spsk.) i hans mos om middagen, og det har han det fint med. De andre måltider bliver han stadig ammet. Der er ingen allergier i vores familier. Så jeg synes ikke rigtig, at jeg behøver købe mme, for at blande det i hans grød istedet for komælk.
Hilsen Vibeke