Svar: Skriger om natten - 5 mdr.
21. november 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Stine
Når børn pludselig begynder at vågne med skrig og gråd, falder til ro når man tager dem op, lægges ned, sover kortvarigt og vågner med gråd igen - så kan det være smerter fra ørerne. Det er derfor vigtigt at I lige overvejer og evt. får en ørelæge til at tjekke om jeres dreng har væske på ørerne ...
Det kan naturligvis også være smerter eller ubehag andre steder fra - der er jo mange vira i luften i øjeblikket, mange der er syge og hvis I selv er forkølede, hoster, har dårlig mave eller ondt i kroppen - ja så er der en risiko for at jeres dreng er smittet.
Det kan naturligvis også være drømme som du er inde på og ekstra behov for tryghed i øjeblikket. Der sker rigtig meget med børn i 5-6 måneders alderen, de oplever mere af verden, triller fra mave til ryg og omvendt, begynder at få øje på deres tæer, leger mere bevidst med legetøj, drejer som sin egen akse, spiser skemad og får mere og mere smagsstimulation, begynder at bruge munden på en anden måde. De pludrer og træner deres stemme - der er høje skrig og dybe svælglyde.
Alt sammen giver det urolige nætter, flere drømme, opvågninger, behov for stillingsskift osv. om natten og det kan være det I oplever lige nu.
Du skal naturligvis også overveje om din drengs opvågninger og søgen mod dig og behov for ekstra fysisk kontakt, skyldes et øget behov for mælk. Netop fordi der sker så meget med ham i løbet af dagen, så får han måske ikke spist nok, han lader sig ligesom nøjes med en vis mængde fordi han har travlt med at følge med i alt muligt andet eller måske fylder indtaget af grød så meget, at mælkeindtaget er blevet skruet for meget ned i løbet af dagen og han måske har behov for et ekstra måltid mælk sen aften for derefter at sove mere roligt ...
Under alle omstændigheder så er der nok ikke så meget andet at gøre end at gøre det du allerede gør - berolige, betrygge og forsøge at lulle ham tilbage i søvnen. Hvis han har mellemørebetændelse og smerter, så skal han naturligvis behandles. Hvis han har brug for ekstra tryghed og nærhed, så må du tage ham op og give ham det. Hvis han har behov for mere mælk, så er det sådan.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske