Svar: Tisseri igen igen
21. november 2009
Alder:
3 år, 9 mdr.
Kære Signes mor
Man skal naturligvis altid opveje fordele med og uden en ble. På den ene side er Signe så langt i renlighedsprocessen at det er synd at give hende ble på - på den anden side, så er det også uhensigtsmæssigt at hun tisser i bukserne og går med våde bukser - det er jo koldt og hun kan meget hurtigt få en blærebetændelse ...
Det lyder som om at hun føler det lidt som et overgreb, når du insisterer på at hun skal på toilettet, hvor meget protesterer hun? Hvad ville hun sige til at få en ble på? Ikke fordi hun skal tisse i den, men fordi det er en sikkerhed, så der ikke sker uheld, hvis hun er optaget af leg eller ikke lige når det. Hvis hun gentagende gange har en tør ble, så giver det jo lidt mod og styrker hendes selvværd og man kunne sige "nu har du haft så mange tørre bleer, skal vi ikke prøve om vi helt kan undvære den nu..".
Men hvis hun accepterer toilettet og ikke har problemer med renlighed andre steder end hjemme, så er det måske 'et magelighedsproblem' - det er ikke så sjovt at gå på toilettet som at lege, så at afbryde sin leg for at gå ud at tisse, det har hun ikke lyst til. Derfor er det en rigtig god idé at du lige i en periode, gør det til en hyggestund og læser lidt historie imens hun tisser.
Og så synes jeg det er en rigtig god idé med faste toilettider og hun er ved at være så gammel, at du godt kan tale med hende om det. Tal lidt med hende om, hvordan hun har det når der sker uheld, hvad hun tænker. At det er vigtigt ikke at gå med våde bukser, fordi man kan blive syg. Tal med hende om at du godt forstår at hun hellere vil lege og ikke har lyst til at tisse 'på kommando' og at du heller ikke synes det er sjovt. Derfor har du tænkt på om I ikke skulle lave en aftale om at man tisser på bestemte tider. Forklar hende at du f.eks. altid tisser om morgenen, når du står op og inden du kører ud for at handle osv. og om I ikke kunne prøve at hun gjorde det samme.
Man skal naturligvis overveje hvor meget man skal tale og forklare men hun er snart 4 år og kan godt forstå små aftaler og vil sandsynligvis gerne have små forklaringer på tingene og ikke bare presses til noget ...
At hun altid skal tisse når I er ude at handle er positivt. Jeg ved godt at offentlige toilettet ikke altid er særligt lækre, men det er faktisk rigtig godt at hun vil derind. Det er sandsynligvis fordi hun vil se hvordan der ser ud, vil se hvad toiletpapir de har og hvad slags sæbe der er i automaten - hvis der er skumsæbe er et det hit ;) og så er det jo spændende at se om der er papirhåndklæder eller elektrisk lufttørrer til hænderne ...
Uanset hvad grunden er, så er det med til at skubbe i den rigtige retning og godt at hun gerne vil tisse der! :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske