Brev:
Grovere mos og manglende lyst til flasken?
21. november 2009
Alder:
5 mdr.
Grovere mos og manglende lyst til flasken?
Hej Helen
Tak for dine tidligere super gode svar som har været til stor gavn for hele familien
Jeg er nu stødt på endnu et spørgsmål: Hvornår og hvor meget grovere skal man begynde at lave grøntsagsmosen?
Hvad kan bruges i stedet for kartofler da hun simpelthen ikke vil spise dem - heller ikke de søde kartofler?
Liv får lige nu risgrød, hirsegrød og blendet grøntsagsmos, som jo er helt fint i konsistensen.
Hvis der så meget som er noget der ligner en lille klump i mosen el grøden får hun opkastfornemmelse og vil ikke rigtig spise. Så jeg bekymre mig lidt om hvordan det skal gå nu når hun om et par uger bliver 6 mdr og kan begynde at få havregrød og kød også - selvgølgelig findelt eller blendet kød.
Desuden har hun mistet interressen total for flasken. Vi kan få små tåre i hende i løbet af dagen, men side med hende og hun spiser som tidligere af flasken, det vil hun ikk.
Når vi putter hende enten i barnevognen inden hun skal sove eller til nat i sin seng, så tager hun lidt mere mælk end i løbet af sine vågne timer. Men ligeledes af mange små slurke og spytter så flasken ud for derefter igen at tage et slurk igen.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal få "presset" mere mælk i hende.
Hun får mellem 500 -700 ml i døgnet + mælken som naturligvis er i den grød vi køber fra NESTLE eller Beauvais.
Hendes rytme ser således ud:
KL4-5 tilig morgen: 60-100ml MME
Kl 7 - vågner, bliver skiftet osv
kl 8 - Hirsegrød m/frugtmos og vand af lille glas. Drikker ca 40-60 ml MME
bliver puttet ca 9 -9.15
Kl 11 - grøntsagsmos af pastinakker, gulerod, majs og ærter eller blomkål osv.
Drikker ca 50 ml MME
kl 14-15 - Flaske ca 100-120 ml
Kl 17-17.30 Risgrød med frugtmos samt vand
KL kl 18-19 ca 100 ml til at sove på
Kl 23- 200 ml vælling
Nogle dage drikker hun lidt mindre og andre lidt mere. Men mælken i grøden tæller vel også med i regnskabet så et og andet sted så får hun måske nok???
Hun vejer nu 6500 og er 67 cm og er om 2 uger 6 mdr. Hun følger sin egen kurve fint men er selvf. ikke en af de største babyer;)
Hvordan skal jeg forvente hendes søvnbehov er om dagen efter din mening?
Hun sover for det meste mellem 1 time eller 3 kvarter af gangen over 3 gange. Nogle dage tager hun en lang lur på 2½ time enten morgen eller formiddag.
Hun har en rivende udvikling lige i tiden. Hun startede med at rulle fra ryg til mave for 2 uger siden men har kun en gang rullet fra mave til ryg.
Men nu er hun begyndt at lave kravlebevægelser hvor hun løfter numsen op og skyder resten af kroppen frem så mon der går så længe inden hun kravler. Hun er ikke en pige af mange ord. Hun snakker men ikke desideret pludre så meget. Det er mere høje og lave lyde. Er det normalt?
Hun har ikke problemmer med sine øre med at høre det kan vi se, for hun følger fint med når der bliver snakket eller raslet med noget ved hendes sider. Men undre mig over hun ikke pludre mere end hun gør. Vil ikke sige jeg er nervøs for det for hun trives så fint, men tænker om det er naturligt at hun måske har travlt med så meget andet, da det er meget i perioder hun pludre.
Hilsen lise
Håber du har et svar til mine mange spørgsmål;)